Oslovování zákazníků, zejména to cílené, vede ke zvýšení prodeje. Pokud víte, kdo je váš zákazník, jaký problém řeší a máte jej na co nalákat – výborně! Kromě toho, že má oslovování zákazníků svá marketingová pravidla, má i pravidla etická a legální. Zaměříme se tedy nejen na moderní marketingové trendy, ale i na etický rozměr a především legislativu.
Říká se, že co není zakázáno, je dovoleno. To platí i v marketingu. Pokud získáte kontakty na klienty v souladu s legislativou, můžete je v zákonných mezích oslovovat, jak chcete. Pokud však budete bez rozmyslu všechny své zákazníky neustále bombardovat všemi možným nabídkami a telefonáty, patrně to nepřinese pozitivní efekt. Mimo jiné tím, že tak vyjádříte určitou neúctu k času svých zákazníků. Zkuste tedy na to jít jinak.
Etický marketing počítá s určitým zavedením morálních standardů a etických pokynů do obchodních a marketingových praktik. Patří sem otevřený přístup s ohledem např. na kulturní i ekologické aspekty. může být podrobnější popis složení produktu než takový, který výrobci ukládá platná legislativa. Takovýto styl marketingu pomáhá firmě budovat a udržovat loajální klientskou základnu. Ta potom poskytuje stálý tok příjmů. Společnosti s procesy, které odrážejí morálku a etiku, udrží loajální zákazníky s větší pravděpodobností. Oproti tomu firmy, které fungují s jiným souborem standardů, než jsou ty prezentované, pravděpodobně důvěru spotřebitelů časem ztratí.
Více než polovina zákazníků firmám nedůvěřuje a neradi jim poskytují své osobní údaje. Je tedy ve vašem zájmu zákazníky přesvědčit, že jejich osobní data nepředáte dál a že je dokážete ochránit. Zákazníkům vždy vysvětlete, k čemu konkrétně jejich data hodláte využít a jaké výhody tím zákazníci získají. Také byste měli vždy vysvětlit, jak mohou zákazníci svůj souhlas se zpracováním jejich osobních údajů kdykoliv jednoduše odvolat.
→ Tip: Přečtěte si o 4 oblastech ochrany osobních údajů, které musíte ohlídat.
Od 1. 1. 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Týká se především cookies a oslovování zákazníků. Zatímco dříve byl dle zákona platný princip „opt-out“, v souladu s platnou legislativou nyní platí princip „opt-in“. Znamená to, že potřebujete aktivní souhlas zákazníka či návštěvníka vaší webové stránky. Držte se následujících pokynů:
Problematikou cookies se detailně zabývá Úřad pro ochranu osobních údajů. Přečtěte si jeho vyjádření k nejčastějším otázkám ohledně cookies ve vztahu k aktuální legislativě.
Pozor, pokud používáte k oslovování zákazníků telemarketing. I zde se uplatňuje princip „opt-in“, tedy udělení aktivního souhlasu. U telefonních čísel stávajících zákazníků je situace jiná. V momentě, kdy jste s nimi ve smluvním vztahu, nadále vám zůstává možnost je kontaktovat. Pokud pro kontaktování nových zákazníků využíváte veřejné účastnické seznamy, tedy nově i seznamy náhodně generovaných čísel, bude možné tyto osoby kontaktovat pro účely marketingu pouze v případě, že k tomu účastník výslovně udělil souhlas prostřednictvím účastnického seznamu. Tuto změnu je nutné dodržovat po uplynutí 6 měsíců od účinnosti novely. V případě porušení vám hrozí pokuta až do výše 50 milionů korun, resp. až do 10 % ročního obratu společnosti.
Neriskujte mnohamilionové pokuty! Pomůžeme vám s legislativou i se zajištěním ochrany osobních údajů vašich zákazníků. Neváhejte nás kontaktovat, máme za sebou více než 150 úspěšných GDPR auditů a implementací napříč různými obory.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky