AI (umělá inteligence) je podle „technooptimistů“ spásou lidstva, která vyřeší všechny problémy současného světa: od globálního hladomoru a chudoby až po léky na dosud nevyléčitelné choroby. Podle „technoskeptiků“ naopak umělá inteligence přivodí zkázu lidstva – například tím, že bude brát lidem práci nebo si postupně uvědomí sama sebe a lidi vyhodnotí jako „nadbytečné“, nebo dokonce „škodlivé“. Je podobný optimismus, nebo naopak obavy na místě? Jaké jsou trendy v oblasti umělé inteligence a jak (z)mění náš svět?
Nejprve bychom si ale měli definovat samotný pojem AI – umělá inteligence. Ty nejpesimističtější trendy v oblasti umělé inteligence, tedy jakési ovládnutí světa „zlým Skynetem“, patří – naštěstí – stále ještě do oblasti sci-fi. Taková umělá inteligence se nazývá obecná (někdy skutečná) a umí se sama učit a sama se přizpůsobuje externím podmínkám. Teoreticky si dokáže uvědomit sama sebe. Navzdory obecné představě je ale její vývoj pouze naprosto okrajovou záležitostí a je docela dobře možné, že obecná umělá inteligence nikdy nespatří světlo světa. Možná je to tak i lepší, přinejmenším z pohledu „technoskeptiků“.
Jinak je tomu ovšem v případě speciální umělé inteligence. Ta je vytvořena za účelem řešení konkrétních problémů a hledání dalších aplikací již vyvinutých technik. Sem patří např. rozpoznávání obrazu nebo třeba algoritmus, který zjišťuje, jak se chovají a agregují proteiny v lidském těle. Tento typ AI bude předmětem dalšího textu se zvláštním přihlédnutím k tomu, jak umělá inteligence ovlivní – nebo už ovlivňuje – pracovní pozice.
Abychom se mohli zamyslet nad moderními trendy v oblasti umělé inteligence, musíme nejprve trochu poodstoupit a zamyslet se nad tím, co vlastně stojí za vývojem a prudkým rozmachem AI.
Trend v průmyslu už je desítky let stejný: minimalizovat náklady na nekvalifikovanou práci a co nejvíce ji zefektivnit. Racionální organizací a automatizací práce můžete zvýšit produktivitu natolik, že dokonce můžete platit dělníkům víc. Tato optimalizace směřuje ke snižování nákladů a historicky vedla k trendům deindustrializace a globalizace. V současnosti nás optimalizace vede k neustále vyšším stupňům automatizace.
Historicky tedy vedly trendy a inovace v průmyslu k tomu, že se nejprve limitovaly práce silové, pak rutinní a potom ty precizní. Díky umělé inteligenci jsou na řadě další obory lidské činnosti, ty, které spadají do oblasti duševní práce.
Počítače už v průběhu dvacátého století nahradily práci, která se skutečně dříve označovala jako „computing“, tedy mechanické provádění výpočtů pomocí stanovených algoritmů a tabulek. Z dnešního pohledu už takový druh lidské činnosti může působit až mírně absurdně, ale totéž bychom mohli prohlásit i o dalších povoláních, která zanikla kvůli technickému vývoji: ponocný, lampář, ledař, spojovatel a desítky, možná stovky dalších. Jaké oblasti povolání současnosti ale začíná vytlačovat umělá inteligence?
V budoucnu můžeme tedy řešit problém s lidmi, pro které nebude práce, protože ji vyřadila automatizace. Teoreticky se můžeme dostat až do situace, kdy AI vyřadí lidi rychleji a efektivněji, aniž by otevřela nové práce podobné třídy složitosti.
Na druhou stranu zatím k tomuto – pro někoho možná katastrofickému scénáři – v současnosti nedochází. Britští výzkumníci z University of Warwick a University of Sussex publikovali v roce 2021 studii o vlivu umělé inteligence na místní pracovní trh. K zániku pracovních míst celkově nedošlo, ve 28 % zkoumaných podniků naopak pracovních míst přibylo, ve 27 % se snížilo. Nicméně i zde studie uvádí, že docházelo ke změně skladby pracovních pozic.
Technologie AI budou asi stále častěji nasazovány v podobě cloudových služeb. Co se týče budoucího dopadu na pracovní místa, roli může hrát nejenom změna počtu zaměstnanců v existujících firmách, ale i to, jak umělá inteligence změní dynamiku vzniku a zániku firem jako takových.
Co přinese budoucnost, nedokáže s jistotou předvídat nikdo, s nadsázkou můžeme konstatovat, že ani AI. S největší pravděpodobností stroje nebudou mít lidskou touhu a inspiraci a chyby, které dělají člověka člověkem.
S jistotou ale můžeme už dnes konstatovat, že správně aplikovaná umělá inteligence nám zjednodušuje život – od vyhledávání a strojových překladů po nové materiály v průmyslu a nové léky v medicíně. AI nové generace podněcuje vývoj nových kreativních podnikových aplikací. Posílí obchodní kreativitu a tím i zákaznickou zkušenost. Nástroje umělé inteligence umožní e-shopům, firmám i korporacím de facto „samoobslužný“ přístup ve vztahu k zákazníkům, pracovníkům nebo jednotlivcům.
V Algotechu vám už dnes můžeme nabídnout CRM systém SugarCRM s vůbec první AI, která je založena na dataminingu a je účelově vytvořena pro řešení prodejních a marketingových problémů. Aplikovanou AI můžete najít i v našich produktech Sophos, kde dokáže predikovat kybernetické útoky. Samozřejmostí je AI i v ERP systémech Oracle, které implementujeme. Kontaktujte nás, rádi vám doporučíme produkt, kde má umělá inteligence své reálné opodstatnění.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky