Uvažujete o pořízení CRM systému? Nebo jste už do CRM systému investovali a první výsledky neodpovídají vašim očekáváním? Moderní systémy pro řízení zákaznických vztahů vyžadují nejen pečlivý výběr a správnou implementaci, ale také správně nastavené firemní procesy a vypracovanou strategii. Poradíme vám, na co byste se měli při její tvorbě zaměřit.
Co je CRM systém a proč byste jej měli implementovat? CRM zkratku můžeme rozepsat na Customer Relations Management, jde tedy o systém pro řízení zákaznických vztahů. Pokud nahlédneme pod pokličku definice, zjistíme, že CRM je systém primárně zaměřený na sběr, zadávání a analýzu dat. Z jiného pohledu jde o soubor nástrojů a modulů pro efektivní využívání procesů z oblasti marketingu, prodeje a komunikace. Mezi strategické funkcionality CRM systému patří:
→ Tip: Přečtěte si o desateru pravidel při výběru toho nejlepšího CRM systému.
Klíčový je samozřejmě výběr CRM systému a jeho správná implementace. Těmto tématům jsme se věnovali v článku Jak správně implementovat CRM systém a jeho pokračování s dalšími tipy. Strategie nasazení, „zahoření“ a ostrého provozu vašeho CRM systému by se měla shodovat s celkovou obchodní a komunikační strategií vaší společnosti. Níže pro vás máme několik tipů, které se týkají přímo strategie efektivní práce a využívání vašeho CRM systému.
Po zavedení byste měli provést důkladné testování. Během testovacího provozu můžete zatím ještě „nanečisto“ snadno odhalit nejrůznější druhy chyby. Ať už technického, nebo procesního rázu a v neposlední řadě i selhání lidského faktoru způsobené nedbalostí či nedostatečným školením.
Čím dříve odhalíte a odstraníte závady, tím více snížíte náklady na jejich případné odstraňování za ostrého provozu.
V rámci implementace CRM systému (nebo ještě lépe před ní) byste měli revidovat vaše stávající databáze zákaznických dat (jména, e-maily, tlf. čísla atp.). Smyslem této kontroly by mělo odstranění chybných a neaktuálních dat a eliminace případných duplicit. Díky tomu budete mít jistotu, že do vašeho nového CRM systému budete importovat kvalitní a relevantní zákaznická data – a vyhnete se tak ztrátě zákazníků a snížení návratnosti vašich budoucích marketingových kampaní.
Jakmile přejdete do fáze ostrého provozu CRM systému, dbejte na to, aby v něm uložená data byla za všech okolností správná a aktuální. Teprve potom budete moci používat systém skutečně efektivně – např. při tvorbě již zmíněných marketingových kampaní, kdy díky správnému vytěžení zákaznických dat budete schopní efektivně předvídat nastávající trendy a chování zákazníků.
→ Tip: Přečtěte si, jak efektivně pracovat s daty v CRM.
V předchozí části článku jsme zmínili, že je zapotřebí, aby vaši zaměstnanci (ve výše uvedeném příkladu obchodníci a členové sales týmů) důsledně zadávali a aktualizovali zákaznická data. Jenže zejména v období průběhu a těsně po implementaci nového CRM systému budete pravděpodobně řešit mnohem palčivější problém: neochotu zaměstnanců nový systém přijmout a pracovat v něm. Kromě principiálního odporu některých zaměstnanců vůči (jakýmkoliv) novinkám může jít o potíže s vyššími nároky na efektivitu (CRM systém snadno monitoruje výkonnost zaměstnanců) nebo nechuť zaznamenávat denní aktivitu či sdílet své obchodní kontakty.
Hlavním problémem ale mnohdy bývá nulová zkušenost s novým softwarem, nutnost vystoupení z komfortní zóny a zavedených pracovních návyků. CRM systém přináší do firem mnoho výhod, zejména obchodnímu oddělení dokáže znásobit obrat i počet zákazníků. Vysvětlete sales týmům, že jejich největší prioritou by měly být dobré vztahy se zákazníky a CRM je skvělým nástrojem, jak toho mohou docílit – navíc s mnohem menším úsilím než dosud. A hlavně nezapomeňte uspořádat sérii školení, aby všichni zaměstnanci (ale i management) měli dokonalý přehled o tom, jak s CRM systémem správně a efektivně pracovat – jakmile zmizí otázky a problémy ohledně běžného užívání (v zásadě jakéhokoliv softwaru), zaměstnanci si jej nakonec oblíbí. Nejpozději v okamžiku, kdy zjistí, že jim efektivně usnadňuje práci.
Management by se měl pídit po výsledcích a zpětné vazbě. Zkrátka by měl chtít mít přehled o tom, jak se jejich firmě daří. Chtějte monitoring a reporting. Vyhodnocujte. Zajímejte se. Kvalitní CRM systém vám poskytne všechny možné druhy informací – od periodických sestav až po ad-hoc dotazy, od vysoce agregovaného reportu pro vrcholový management, až po detailní sestavu pro managera konkrétní kampaně.
→ Tip: Přečtěte si, co všechno můžete do CRM integrovat.
Kontaktujte nás a domluvte si konzultaci zdarma, rádi vám se všemi kroky nastavení CRM systému pomůžeme a důkladně zaškolíme vaše zaměstnance.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky