Fenomén Apple bez Jobse: technologicko-marketingový zázrak, nebo už jen nakousnuté nic?

Fenomén Apple bez Jobse: technologicko-marketingový zázrak, nebo už jen nakousnuté nic?
Články a zajímavosti

I 12 let po smrti Steva Jobse je Apple stále neodmyslitelně spjatý s jeho jménem. I ti, kteří se o technologie příliš nezajímají, si vybaví obrýleného zakladatele Applu v riflích a černém roláku, jak tahá z náprsní kapsičky legendární iPhone. Je dnes vůbec ještě Apple takový fenomén, jako býval, nebo značka jednoho muže po jeho smrti pomalu ztrácí svůj lesk?

Jablko poprvé nakousli Steve Jobs a Steve Wozniak v roce 1971, kdy poprvé spatřil světlo světa počítač Apple I. Následoval úspěšný růst firmy, kterou ale byl zakladatel Applu v září roku 1985 kvůli vnitřním neshodám nucený opustit a založil si vlastní společnost NeXT. Ta se navzdory vysoce kvalitním produktům ale nikdy neproslavila v takové míře jako právě Apple. Přesto byla pro Jobsův život velmi významná.

V roce 1996 ale firma Apple nakonec NeXT odkoupila a Steve Jobs se vrátil zpět jako ředitel společnosti. A fenomén Applu mohl propuknout s novou intenzitou.

 

Jobs a Apple jsou jedno a totéž

Jobs pochopil, že budoucnost nespočívá jen v počítačích, a proto se Apple začal soustředit na nové technologie jako iPod, iPad nebo iPhone. Jobsovi velmi záleželo na funkci i designu produktů. Byl také bezesporu osobností, která byla velmi sebevědomá (až arogantní) a cílevědomá. Steve Jobs marketing Applu neoddělitelně propojil se svým jménem, což do té doby udělalo jen málo podnikatelů. Pravidelně se o něm psalo v prestižních časopisech jako Times a Forbes. To bylo určitě jedním z faktorů, které vedly k obrovské popularitě značky.

 

Vizionář i stratég

Jobs se při vývoji nových technologií zaměřil na grafické uživatelské rozhraní (GUI) a skvěle dokázal předvídat trendy. Věděl, že se lidé nespokojí jen s PC a hity jako iPhone, iPod a iPad ukazují, že se trefil do černého. V roce 1998 pro BusinessWeek řekl: „Lidé ve většině případů nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“ A tento výrok skvěle shrnuje jeho přístup k inovacím.

Při vývoji Apple produktů spoléhal na svůj instinkt a zdokonaloval stávající technologie i jejich design tak, aby je lidé chtěli používat. Než se v roce 2001 objevil iPod, byl o hudební přehrávače MP3 poměrně malý zájem – byly těžkopádné a cílené spíše na pár technologických nadšenců. On se ale snažil, aby je mohl používat každý, respektive aby jim každý rozuměl.

Steve Jobs uměl skvěle pracovat s davem a dokázal veřejnost nadchnout i pro produkty, které mezi špičku tak úplně nepatřily. Dalo by se říct, že tato schopnost byla polovinou úspěchu Applu. Jobs dokázal z „obyčejné značky“ udělat prakticky kult.

 

V čem je Apple vlastně unikátní?

Tato proměna značky v totální lovebrand byl možná největší majstrštyk, který značka udělala. Apple produkty rozhodně nebyly dokonalé a značka se ani nevyhnula skandálům. Kauzy jako záměrné zpomalování telefonů, špatné umístění antény v iPhonu 4, ohýbající se iPhone 6 Plus nebo velmi špatné pracovní podmínky v továrnách na výrobu Apple produktů ale značce na popularitě tolik neubraly. Proč? Protože se z ní stal statusový symbol. Stejně jako rolexky ukazuje vlastnictví nejnovějšího iPhonu váš společenský status (nebo snahu se nějak společensky prezentovat.)

Co si budeme nalhávat, po smrti Jobse značka s ničím zase tak inovativním nepřišla a ostatní technologické společnosti se jí hravě vyrovnají. Popularita Applu se tedy zakládá především na výrazné fanouškovské základně a jisté prestiži spojené s vlastnictvím Apple produktů i s prací pro Apple – podle statistik je stát se pracovníkem v Apple těžší než se dostat na Harvard.

Abychom se tedy vrátili k metafoře z titulku článku, Steve Jobs bezpochyby pověstné jablko velmi šikovně nakousl, ale po jeho smrti v roce 2011 není nikdo, kdo by uhryzl další sousto – Tim Cook (stávající CEO Applu) ve srovnání s Jobsovým vizionářstvím nabízí spíše jen nevýrazný haškovský „pozvolný pokrok v mezích zákona“.

 

Jak se od Steva Jobse inspirovat?

Je bezpochyby ale skvělým příkladem a motivací, jak vybudovat úspěšnou celosvětově známou značku. S ambicí, sebevědomím, skvělým vystupováním (asi i s trochou drzosti) a propojením značky s konkrétní osobou. Vztah k lidem si totiž budujeme mnohem lépe než k firmám. Tedy za předpokladu, že máte to správné charisma (takový Mark Zuckerberg či Jeffrey Bezos pravděpodobně lidi spíše odrazují).

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.