I 12 let po smrti Steva Jobse je Apple stále neodmyslitelně spjatý s jeho jménem. I ti, kteří se o technologie příliš nezajímají, si vybaví obrýleného zakladatele Applu v riflích a černém roláku, jak tahá z náprsní kapsičky legendární iPhone. Je dnes vůbec ještě Apple takový fenomén, jako býval, nebo značka jednoho muže po jeho smrti pomalu ztrácí svůj lesk?
Jablko poprvé nakousli Steve Jobs a Steve Wozniak v roce 1971, kdy poprvé spatřil světlo světa počítač Apple I. Následoval úspěšný růst firmy, kterou ale byl zakladatel Applu v září roku 1985 kvůli vnitřním neshodám nucený opustit a založil si vlastní společnost NeXT. Ta se navzdory vysoce kvalitním produktům ale nikdy neproslavila v takové míře jako právě Apple. Přesto byla pro Jobsův život velmi významná.
V roce 1996 ale firma Apple nakonec NeXT odkoupila a Steve Jobs se vrátil zpět jako ředitel společnosti. A fenomén Applu mohl propuknout s novou intenzitou.
Jobs pochopil, že budoucnost nespočívá jen v počítačích, a proto se Apple začal soustředit na nové technologie jako iPod, iPad nebo iPhone. Jobsovi velmi záleželo na funkci i designu produktů. Byl také bezesporu osobností, která byla velmi sebevědomá (až arogantní) a cílevědomá. Steve Jobs marketing Applu neoddělitelně propojil se svým jménem, což do té doby udělalo jen málo podnikatelů. Pravidelně se o něm psalo v prestižních časopisech jako Times a Forbes. To bylo určitě jedním z faktorů, které vedly k obrovské popularitě značky.
Jobs se při vývoji nových technologií zaměřil na grafické uživatelské rozhraní (GUI) a skvěle dokázal předvídat trendy. Věděl, že se lidé nespokojí jen s PC a hity jako iPhone, iPod a iPad ukazují, že se trefil do černého. V roce 1998 pro BusinessWeek řekl: „Lidé ve většině případů nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“ A tento výrok skvěle shrnuje jeho přístup k inovacím.
Při vývoji Apple produktů spoléhal na svůj instinkt a zdokonaloval stávající technologie i jejich design tak, aby je lidé chtěli používat. Než se v roce 2001 objevil iPod, byl o hudební přehrávače MP3 poměrně malý zájem – byly těžkopádné a cílené spíše na pár technologických nadšenců. On se ale snažil, aby je mohl používat každý, respektive aby jim každý rozuměl.
Steve Jobs uměl skvěle pracovat s davem a dokázal veřejnost nadchnout i pro produkty, které mezi špičku tak úplně nepatřily. Dalo by se říct, že tato schopnost byla polovinou úspěchu Applu. Jobs dokázal z „obyčejné značky“ udělat prakticky kult.
Tato proměna značky v totální lovebrand byl možná největší majstrštyk, který značka udělala. Apple produkty rozhodně nebyly dokonalé a značka se ani nevyhnula skandálům. Kauzy jako záměrné zpomalování telefonů, špatné umístění antény v iPhonu 4, ohýbající se iPhone 6 Plus nebo velmi špatné pracovní podmínky v továrnách na výrobu Apple produktů ale značce na popularitě tolik neubraly. Proč? Protože se z ní stal statusový symbol. Stejně jako rolexky ukazuje vlastnictví nejnovějšího iPhonu váš společenský status (nebo snahu se nějak společensky prezentovat.)
Co si budeme nalhávat, po smrti Jobse značka s ničím zase tak inovativním nepřišla a ostatní technologické společnosti se jí hravě vyrovnají. Popularita Applu se tedy zakládá především na výrazné fanouškovské základně a jisté prestiži spojené s vlastnictvím Apple produktů i s prací pro Apple – podle statistik je stát se pracovníkem v Apple těžší než se dostat na Harvard.
Abychom se tedy vrátili k metafoře z titulku článku, Steve Jobs bezpochyby pověstné jablko velmi šikovně nakousl, ale po jeho smrti v roce 2011 není nikdo, kdo by uhryzl další sousto – Tim Cook (stávající CEO Applu) ve srovnání s Jobsovým vizionářstvím nabízí spíše jen nevýrazný haškovský „pozvolný pokrok v mezích zákona“.
Je bezpochyby ale skvělým příkladem a motivací, jak vybudovat úspěšnou celosvětově známou značku. S ambicí, sebevědomím, skvělým vystupováním (asi i s trochou drzosti) a propojením značky s konkrétní osobou. Vztah k lidem si totiž budujeme mnohem lépe než k firmám. Tedy za předpokladu, že máte to správné charisma (takový Mark Zuckerberg či Jeffrey Bezos pravděpodobně lidi spíše odrazují).
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky