Prvotní šok ze schopností open AI chatbota už má společnost za sebou. Stále se s nimi však snaží vyrovnat. Stále přibývá spekulací o tom, jak moc umělá inteligence promění pracovní trh i nakládání s informacemi a jasné odpovědi se nedaří nalézt. Co tedy můžeme o schopnostech umělé inteligence říci už nyní?
Stejně jako v případě průmyslové revoluce nebo nástupu počítačů a internetu se dnes lidé bojí, že jim stroje vezmou práci. Podobných situací už ale trh od nástupu průmyslové revoluce prodělal celou řadu a lidé přesto stále ráno vstávají a vyrážejí do zaměstnání. Stroje tedy nepřipravují lidi o práci, ale bezpochyby proměňují pracovní trh. Stejné to bude v případě umělé inteligence, na jejíž rozvoj se musíme připravit.
Mnozí (včetně významných osobností jako E. Musk nebo S. Wozniak) volají po zpomalení či zastavení vývoje AI, to však není reálně možné, protože představuje výhodu a potenciál, kterého se žádná ze světových mocností prostě nemůže vzdát. Nevyužít umělou inteligenci ve svůj prospěch znamená zaostávat za ostatními. Proto se ani firmy nesmí bát změn, které se sebou AI přináší, ale naučit se s nimi efektivně pracovat.
První změnou, kterou lze už teď s velkou pravděpodobností předvídat, je (minimálně částečná) automatizace programování. Umělá inteligence už teď ovládá programovací jazyky a vývojářům tak výrazně usnadní práci, protože – co si budeme nalhávat – určitou část jejich práce tvoří psaní rutinního kódu. Právě tvorbu tohoto jednoduššího kódování budou moci přenechat AI a věnovat se složitějšímu kódu, ve kterém AI zatím chybuje.
Rutinní práci, u které se těžko soustředí seniornější programátoři, budou moci nechat na umělé inteligenci, ale jejich expertíza bude dále potřeba.
Algoritmy strojového učení můžou výrazně pomoci v oblasti logování nebo monitoringu incidentů. Tyto algoritmy dokáží automaticky analyzovat logy, identifikovat vzory a detekovat anomálie. To výrazně usnadní detekci problémů a jejich řešení.
Když jste poprvé použili OpenAI chatbota ChatGPT, možná vás napadlo, že je konec pracím, které se zabývají psaním textu. Vždyť ho umělá inteligence umí napsat sama. Ale i copywriting, žurnalistiku nebo překladatelství AI spíše jen promění, než zcela zničí.
Je pravda, že některá jednodušší témata umí zpracovat do článků velmi obstojně. Textům ale chybí hravost a šmrnc nebo platformou či značkou preferovaný tone of voice. AI nemá vlastní názory, o které by mohla texty obohatit a často chybuje, nebo si dokonce úplně „vymýšlí“.
Je určitě schopná usnadnit proces vyhledávání, nahodit osnovu textu, formulovat definice nebo shrnout dlouhý obsah – to všechno může tvůrcům psaní výrazně urychlit. Ovšem v případě, že necháte celý text vygenerovat umělou inteligencí, je potřeba ho znovu důkladně projít, ověřit správnost, upravit některé krkolomné obraty a věty s anglickou, nikoliv českou stavbou věty, a především mu vdechnout duši.
Je možné, že AI časem zvládne zcela samostatně zpracovávat jednodušší témata, ale je nepravděpodobné, že by tvořila například odborné texty. Protože nemá kritické myšlení, můžete plést dohromady jablka a hrušky, vytvářet zcela nepravdivé závěry nebo pracovat s nedůvěryhodnými informacemi.
Na zákaznické podpoře také chatboti zvládnou odbavit většinu jednoduchých dotazů (možná jste se setkali třeba s chatbotem, kterého vyžívá Zásilkovna), ale ve složitějších případech bude potřeba zásah lidského operátora.
→ Tip: Přečtěte si více o použití AI v call centrech.
Jde o oblast, kterou AI může snadno ovládnout, protože má menší chybovost než člověk. Ostatně už dnes se pro analýzu dat používají především různé softwary (jako Microsoft Power BI). Umělá inteligence zvládne vyhodnotit data a připravit přehledné výstupy, může se pokusit i o jejich interpretaci, ale i zde bude pravděpodobně stále potřeba lidský faktor. A v neposlední řadě na základě dat navrhnout optimalizaci procesů nebo řešení problémů.
Díky tomu, že umí dobře pracovat s daty, zastane AI i velkou část úkolů, které mívají na starost účetní. Extrahuje data z faktur a převede je do potřebného systému, počítá a analyzuje příjmy a výdaje, může vytvářet cenové nabídky apod.
Výraznou úlohu také bude hrát v lékařství. Vzhledem k obrovskému množství dat, která má k dispozici, už teď umí na základě symptomů diagnostikovat pacientovy potíže (s 72,52 % přesností – což je o jeden procentní bod lépe než člověk) a pokud analyzuje rentgenové snímky, záznamy z magnetické rezonance či jiné vizuály, umí zaregistrovat takové detaily, které by i zkušenému lékaři mohly uniknout, a upozornit na ně.
Vzhledem k překotnému vývoji zatím není stanovená zcela jasná legislativa ohledně používání umělé inteligence, přisvojování si jejích výtvorů ani ohledně zabezpečení dat, která jí dáváme k dispozici (nový zákon regulující umělou inteligenci bude projednaný pravděpodobně v červnu 2023).
Když si například necháte vygenerovat příspěvek na sítě – můžete ho použít? Vždyť nejste jeho autorem. Je v pořádku pouze uvést jako tvůrce umělou inteligenci a příspěvek použít, nebo byste ho měli správně přepsat?
Nebo co když AI poskytne data, která jste jí sdělili, i někomu jinému? Na upřesnění takových otázek si budeme asi muset ještě počkat.
Už teď je pro uživatele internetu těžké rozeznat ověřené informace od smyšlenek a je pravděpodobné, že se tento problém s rozvojem AI ještě prohloubí. Zvlášť, když si OpenAI chatbot často vymýšlí, protože zcela dezinterpretuje některé vstupní informace. V oblasti fotek (která tvoří např. Midjourney) a videí (např. InVideo) bude extrémně těžké rozeznat autentickou tvorbu od napodobeniny a AI se může stát skvělým nástrojem manipulace.
Pro firmy bude zajímavá zejména automatizace práce, optimalizace procesů a přesun zaměstnanců na kvalifikovanější úkoly. Cokoliv, co vám bude připadat jako rutinní nezáživná činnost, delegujte na umělou inteligenci (pokud to dává smysl). Dopravu na křižovatce také řídí semafor, nikoliv policista, který se může věnovat chytání zločinců.
Vzhledem k tomu, že se AI bude schopná na průměrné úrovni postarat o většinu úkolů, bude se od lidí vyžadovat mnohem inovativnější a kvalifikovanější přístup k práci.
Lidi bude potřeba ještě více než doposud povzbuzovat v kritickém myšlení a učit je práci s informacemi, které od AI získají.
Hru zajisté změní, až dojde k integraci AI do jiných softwarů, jako to bylo avizované například u Microsoft 365 nebo Google Workspace.
Ať už to bude s umělou inteligencí jakkoliv, stane se běžnou součástí našich životů a je tedy namístě si na ni zvykat a co nejdříve ji využít ve svůj prospěch.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky