Obrázky, videa, články, reklamy nebo třeba zdrojový kód? Co všechno vlastně AI umí? Umělá inteligence prošla od svého vzniku obrovským vývojem a stala se nedílnou součástí našeho každodenního života. Ani v Algotechu nejsme pozadu, nedávno u nás vzniklo nové oddělení, které se na ni specializuje. Podívejte se, jak AI přispívá k efektivitě pracovních procesů a jak můžete začít využívat její potenciál ve své firmě i vy.
Pojem umělé inteligence (AI) vznikl v roce 1956 v USA ve městě Hannover, rozvoj nastal spolu s nárůstem výpočetního výkonu a technologií pro ukládání a zpracování dat. Umělou inteligenci chápeme jako schopnost strojů napodobovat lidské dovednosti a simulovat lidskou inteligenci.
Pod umělou inteligencí si dnes většina lidí představí chatbota nebo například generátor obrázků. To jsou sice hezké hračky, ale jak se vůbec dají využít v byznysu? Mít vlastního chatbota a generovat obrázky se mnohým firmám zrovna moc nehodí.
Umělá inteligence toho umí dělat mnohem více – dokáže napodobovat lidské schopnosti, jako je uvažování, plánování, učení se, rozhodování na základě dat a také:
S rychlým vývojem v oblasti umělé inteligence jsou možnosti téměř neomezené a představují obrovský potenciál pro inovace, zlepšení všech aspektů lidské činnosti, zefektivnění pracovních postupů, automatizaci opakujících se úkolů i optimalizaci rozhodovacích procesů.
AI fungují na základě algoritmů a metod zpracování dat, které jim umožňují rozpoznávat vzory, provádět analýzy a odvozovat závěry z poskytnutých informací. Klíčovými technikami v oblasti AI je strojové učení, statistické metody, dlouhé trénování a další. Tyto techniky umožňují AI se před uvedením do provozu učit na ohromném množství dat.
Umělá inteligence se snaží napodobovat lidské chování a přemýšlet jako člověk. Systém s AI analyzuje existující data a na základě nalezených vzorů vytváří predikce a provádí akce. Tím, že se systémy s AI učí z vlastních chyb, postupně zvyšují svou přesnost.
Když se jich na něco zeptáte, využijí k odpovědi svou naučenou znalost jazyka, analýzu a kontext, který jste jim v dotazu poskytli. Při odpovídání předvídají nejpravděpodobnější slova pro vytvoření smysluplné odpovědi. Může se ale stát, že se zmýlí nebo si vymýšlejí. Nebuďte na ně ale oškliví, pokud něco udělají špatně, v klidu jim to vysvětlete. Interakcí s námi se totiž stále učí a jsou díky tomu lepší a lepší.
Tip: Přečtěte si, jaký má umělá inteligence dopad na digitalizaci v účetnictví.
Využití umělé inteligence v podnikání už není otázkou budoucnosti, ale přítomnosti. Ať už jde o zlepšení zákaznického servisu prostřednictvím pokročilých chatbotů, automatizaci administrativních úkolů, analýzu velkých datových souborů nebo vývoj zcela nových produktů a služeb, možnosti jsou prakticky neomezené.
Správně nakonfigurované AI dokáže shrnout dokumenty, seřazovat je, třídit je, formátovat je, vyplňovat v nich a extrahovat z nich údaje, a nespočet dalších věcí. Dokud se dá práce slovně (a někdy i obrazně) popsat, může ji AI alespoň teoreticky dělat. V něčem je lepší, v něčem horší a třeba i nepoužitelná. Jak tedy vybrat činnosti, na které se hodí v první řadě AI delegovat?
AI má široké spektrum využití v různých oblastech a odvětvích. Začít s AI může být výzvou, ale výhody, které přináší, jsou nezpochybnitelné. Je čas přestat se ptát, „Co když?“, a začít se ptát, „Jak?“.
Tady je několik zásadních úloh, které můžete delegovat na AI:
Některé činnosti se i celkem přirozeně překrývají, lidé mohou například chybovat, protože nestíhají nebo je práce nudí. Připomněl vám tento seznam nějakou část vaší práce?
Tip: Věděli jste, že použití AI v call centrech může zvýšit spokojenost zákazníků až o 61 %?
Průzkum společnosti Salesforce z roku 2023 ukázal, že generativní AI ušetří zaměstnancům až pět hodin práce za týden a odhalil, že hlavním cílem umělé inteligence bude dosáhnout plné automatizace pracovních postupů ve firmách. Tím se otevírá cesta k efektivnějšímu využití lidských zdrojů a k automatizaci běžných činností (například zpracovávání objednávek).
Budoucnost s umělou inteligencí může být plná nejistoty, ale jedno je jisté – firmy, které dokážou využít potenciál umělé inteligence, lépe pochopí neustále se měnící digitální svět a udrží si konkurenční postavení na trhu.
Chtěli byste zjistit, jak může AI transformovat vaše podnikání? Neváhejte nás kontaktovat pro konzultaci na ai@algotech.cz. Jsme tady, abychom vám pomohli objevit a využít potenciál AI ve vaší firmě.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky