Jste firma nabízející produkty a služby v oblasti B2B a uvažujete o implementaci CRM systému? V tom případě se podívejte, jaké výhody vaší firmě může CRM systém přinést, jaké funkce by vámi zvolený nástroj měl obsahovat a jak se liší CRM pro B2B a B2C.
Trh zaměřený na B2B má řadu odlišností od segmentu B2C. Především je v něm méně kupujících (i prodávajících). Proto je každý klient velmi cenný a je zde velká snaha si ho udržet.
V B2B také u nakupujících nehrají takovou roli emoce. Rozhodování o nákupu neprobíhá spontánně, ale je promyšlené. Někdy se klient rozhoduje klidně celé měsíce, zda nakoupí právě u vás. Udělá si důkladnou rešerši a zhodnotí všechna pro a proti vaší služby/produktu oproti konkurenci.
Menší význam zde má také cena a limitované výhodné nabídky. Tím, že pracovníci neplatí zboží nebo službu z vlastní kapsy, nemají takovou potřebu využít nějakou prodejní akci, firma má zase výrazně větší kapitál než jednotlivci, a proto nemá takový problém připlatit si za kvalitu.
Všechny tyto prodejní faktory vedou k tomu, že s CRM systémem budete v B2B segmentu zacházet trochu jinak než v případě B2C.
CRM systémy pro B2C mají tendenci se zaměřovat na marketing, který zasáhne obrovský počet potenciálních zákazníků a starají se o údržbu tisíců klientských účtů najednou. CRM systémy pro B2B se oproti tomu zaměřují především na prodej.
K tomu potřebujete sbírat hlavně data o firmách, nikoliv o jednotlivých uživatelích. Tato data musí tvořit detailní propracovaný profil, ze kterého můžete vycházet (podobně jako v případě uživatelů).
V B2B potřebujete vizualizovat, optimalizovat a škálovat prodejní proces, ideálně pomocí přehledné a automatizované obchodní pipeline, která prodejcům výrazně ušetří práci. Ujistěte se, že ji vámi zvolený CRM systém má.
→ Tip: Přečtěte si o strategiích pro rozvoj CRM systému.
Například generovat potenciální zákazníky, u kterých je větší šance na konverzi. Jak? Především pomocí webových formulářů, kam můžou návštěvníci vyplnit údaje o své osobě. K jejich vyplnění je můžete motivovat nějakým lead magnetem a údaje poté využít k cílenému prodeji.
CRM systém pro B2B také umí „lead scoring“, kdy k potenciálním zákazníkům přiřazuje číselné hodnoty na základně toho, jak moc je připravený uskutečnit nákup (na základně toho kolik reklam na vaši značku viděl, kolik vašich e-mailů otevřel apod.). Tak víte, na které klienty zaměřit své úsilí a kteří ještě potřebují „uzrát“.
Dále vám usnadní rozesílání a vyhodnocování úspěšnosti e-mailových kampaní. A především vám pomůže i s následnou zákaznickou péčí. Jak jsme již zmiňovali, udržet si zákazníka je pro B2B ještě důležitější než pro B2C.
Buďte co nejvíce osobní. Segmentujte pomocí CRM systému zákazníky do skupin a posílejte například personalizované newslettery, které se budou vždy týkat jen oblasti podnikání, do které spadá váš (potenciální) klient. Tak v něm vzbudíte zájem a ujistíte ho, že jste specialisté na oblast, která ho zajímá. Všeobecné nicneříkající e-maily mohou spíše odradit od čtení.
Minimálně určitě odlišujte komunikaci se zákazníky, kteří od vás již nakoupili a s těmi, které se teprve stěžíte k prvnímu nákupu nalákat.
Pokud o implementaci CRM uvažujete, ale nejste si jistí, který systém se pro vaši firmu nejlépe hodí, kontaktujte nás a my vám pomůžeme s výběrem i implementací, abyste mohli systém začít používat co nejdříve.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky