Dnešní uspěchaný digitální svět nám servíruje novinky rychleji než obsluha hranolky ve fastfoodu. Jednou z technologických vymožeností, která nám přináší budoucnost už dnes, je bezpochyby Metaverse. Virtuální realita rozšiřující náš běžný život o další digitální svět vyvolává mnoho otázek a rozporuplných názorů. Pojďme si je probrat a zjistit, jak to tedy vlastně je.
Vznik metaversa předpověděl už v roce 1992 ve své knize Show Crash Neal Stephenson. Většina z nás si pak v souvislosti s ním vybaví Spielbergův film Ready Player One. Těžko odhadnout, jestli Mark Zuckerberg stejně jako ve zmíněném filmu skryje do útrob nové platformy seznam nápověd vedoucích k získání jeho bohatství, jisté ale je, že ačkoliv nám ještě před pár lety metaverse připadalo jenom jako sci-fi, jsme právě svědky jeho vzniku.
Metaverse je místo, kde lidé mohou vytvářet, sdílet a interagovat s digitálními objekty a prostředím. Je to vlastě taková rozšířená a interaktivní verze internetu, ve které si připadáte jako postavy ze hry The Sims.
Zájem o metaversum roste přinejmenším podle Google Trends – hledanost výrazu je oproti roku 2021 vyšší o cca 30 %. Nejvýrazněji se pojí se společností Meta a její sociální sítí Horizon Words, do metaversa se ale zapojuje i třeba Microsoft nebo Nvidia.
Zatímco Meta se snaží vytvořit zábavnou platformu, která by prakticky simulovala skutečný svět ve všech směrech, Microsoft se soustředí jen na tvorbu virtuálního pracovního prostředí, které by navíc bylo hybridní (nikoliv plně ve VR), proto by si na něj uživatelé mohli snadněji zvyknout. Ale vzhledem ke svým dlouholetým zkušenostem a vlastnictví herního vydavatelství Activision Blizzard má Microsoft dobře připravenou půdu i pro herní průmysl v metaversu.
Pozadu nezůstávají ani Češi, kteří pod vedením Artura Sychrova vyvíjejí projekt Somnium Space, který se blíží představě metaversa v podání Marka Zuckerberga.
Nestačí vám všechny účty, které musíte platit v reálném světě? Tak si k nim přidejte nákupy v metaversu. Zadarmo totiž ani kuře nehrabe a ve virtuálním světě to není jinak. Běžně se v něm využívají kryptoměny a s aktivy se v rámci metaversa někdy obchoduje jako s neproměnnými tokeny (NFT) jejichž vlastnictví se sleduje pomocí blockchainu.
V metaversu si můžete koupit „pozemek“ (některé firmy do nich ve velkém investují), lístky na virtuální koncert nebo oblečení pro svého avatara. Aktuálně jsou nejvyužívanějšími světy Voxels a Decentraland či Sandbox, kde vás dobrý pozemek vyjde až na miliony dolarů. Své pobočky zde „postavily“ například společnosti Samsung, Adidas, Gucci nebo UPS.
Nejde jen o nákupy virtuálních předmětů a služeb, ale i produktů z reálného světa. Ve VR si můžete „vyzkoušet“, jak na vás bude vypadat určité oblečení či jaký gauč se bude hodit do vašeho obýváku – vše si můžete objednat k vám domů.
Rozhodně můžeme očekávat nové možnosti obchodování a prezentace produktů a služeb. Místo (nebo navíc k) e-shopu na www stránkách budete mít virtuální obchůdek v metaversu, budete se moci snadno scházet a uzavírat obchody i s klienty ze vzdálených lokalit a distribuovat virtuální zboží či služby.
Také se budou otevírat nové pracovní příležitosti. Softwarových AR/VR inženýrů bude potřeba stále více, stejně tak jako vývojářů hardwaru. 3D grafici budou vytvářet všechno to, na co se v metaversu díváme (i když pravděpodobně ve spolupráci s AI). Herní průmysl bude mít žně – což znamená práci pro game designery, programátory, grafiky a další pozice související s gamingem. A abychom mohli ve virtuálním světě utrácet, budou nezbytnou součástí i blockchain inženýři.
Podobně jako internet nám metaverse umožní překonávat (resp. ignorovat) fyzickou vzdálenost a pracovat, studovat či bavit se tam, kde bychom toho jinak nebyli schopní.
Někteří skeptici poukazují na potenciální negativní dopady metaversa na lidskou interakci, psychiku, soukromí, bezpečnost a sociální nerovnosti. Existují také obavy o to, jakým způsobem bude – nebo naopak nebude – tento virtuální svět regulovaný a jaký vliv to bude mít třeba na svobodu projevu apod.
Důležitou praktickou stránkou je zejména otázka kyberbezpečnosti, a to přímo samotných uživatelů, ale i jejich virtuálního majetku. V současné době nemůže blockchain zaručit bezpečnost a uživatelé se tak mohou setkávat s kybernetickými útoky a krádežemi, které v metaversu zatím nejsou systémově ošetřené.
Ačkoliv je metaversum ještě v plenkách a v současnosti je opravdu spíše utopií, co předběhla dobu, velké společnosti už do něj naskočily, aby měly ve chvíli, kdy to celé naplno vypukne, zajištěné lukrativní pozemky a připravené zázemí.
Je totiž velmi pravděpodobné, že čas metaversa opravdu přijde, jen nevíme kdy. Vývoj zatím probíhá pomaleji, než se předpokládalo. A stejně tak jako se mnohým zdála absurdní myšlenka filmu, internetu nebo možnosti rozvoje sociálních sítích, se v současnosti mnohým zdá absurdní i metaversum.
Jen čas ukáže, zda je hudbou budoucnosti, nebo jen zapomenutou slepou uličkou v dějinách technologií. Rozhodně ho ale nepodceňujte a sledujte jeho vývoj, abyste do něj i vy mohli včas naskočit. V tuto chvíli je minimálně pro spekulanty zajímavou příležitostí pro investice.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky