Firemní strategie není jen samoúčelný cár papíru, který vám bude ležet někde v šuplíku. Jde o základní kámen vašeho podnikání a všechno by se od ní mělo odvíjet. Představíme vám 3 strategické modely, které můžete ve firmě aplikovat.
OGSM je na první pohled jednoduchá, ale extrémně užitečná strategie, kterou můžete aplikovat na téměř jakékoliv firemní oddělení nebo i firmu jako celek. Její obrovskou výhodou je, že je stručná – obvykle se vejde na jednu stránku – ale přitom velmi konkrétní.
Vznikla v 50. letech 20. století v Japonsku a od té doby ji používá mnoho nadnárodních značek, jako je třeba Procter & Gamble, Honda nebo Coca-Cola.
Zkratka pochází se slov: objective, goals, strategy and measures a celý trik spočívá v tom, že si stanovíte konkrétní cíle podnikání, kterých chcete v určitém časovém období dosáhnout, a zároveň zcela jasné metriky. Těmi budete měřit, zda se ke splnění cílů přibližujete.
Rozdělte si papír na 4 úseky, kdy každý z nich představuje jeden z pilířů této firemní strategie a vyplňte je podle návodu níže.
Jako první definujte svou misi. O co vám ve vašem podnikání jde? Jaká je vaše vize? Buďte co nejkonkrétnější.
→ Příklad: „Vyrábíme oblečení pro sportovce, co umí absorbovat pot zcela inovativním způsobem, který nepoužívá žádná konkurence a zároveň chrání před UV zářením. Chceme svými produkty oslovit profesionální sportovce i lidi, kteří se sportu věnují amatérsky ve volném čase. Tím sport zpříjemňujeme a usnadňujeme i těm, které doposud odrazoval.“
→ Tip: Přečtěte si také o tom, jak na benchmarking v praxi.
Stanovte si měřitelné (ideálně číselné), dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé cíle podnikání, kterých chcete dosáhnout. Opět se snažte být co nejkonkrétnější. „Chceme být nejlepší.“ je nicneříkající a těžko měřitelný cíl.
Nejvíce pozornosti věnujte střednědobým cílům – ptejte se, kam se chcete dostat za 3 roky. S těmito cíli se vám bude nejlépe pracovat, protože jsou dostatečně blízké, ale zároveň přispívají k celkové vizi.
Zabere největší část na vašem papíře. Zde rozepište odpovědi na tyto otázky:
Stanovte jasné ukazatele (KPIs), kterými budete měřit, zda se vám daří plnit stanovené cíle. Může to být třeba míra fluktuace, počet leadů, míra engagementu na sociálních sítích a tak podobně.
→ Tip: Vytvořte OGSM zvlášť i jako marketingovou nebo obchodní strategii.
Další strategií, kterou můžete využít, je například BMC. Autoři ji v roce 2010 představili v knize „Business Model Generation“.
BMC rozděluje obchodní strategii firmy na devět klíčových složek, které byste měli mít jasně definované. Odpovědi na všechny otázky by se vám také měly vejít na jeden papír, ale klidně se i více rozepište.
→ Tip: Podívejte se také na marketingový mix 4P a 7P a jeho důležitost pro úspěch podniku.
Balanced Scorecard je strategický rámec, který představili v roce 1992 Robert Kaplan a David Norton. Pomáhá sledovat plnění cílů podnikání ve čtyřech základních oblastech firemní strategie:
Každá z těchto oblastí má ve firmě stejnou váhu a měla by tedy být zastoupená stejným počtem stanovených cílů. Jejich plnění má pak stejnou prioritu. Pamatujte, že cíle musí být SMART: specifické, měřitelné, akceptovatelné, realistické a také časově ohraničené.
Ať už zvolíte jakoukoliv z námi zmíněných strategií, nebo i zcela odlišnou, držte se jí (průběžně ovšem měřte výsledky a strategii podle potřeb revidujte a aktualizujte). Ujistěte se, že ji znají všichni zaměstnanci a dodržování cílů pravidelně hlídejte. Pak budete úspěšní.
Pokud vás zajímá více podobných článků, podívejte se na náš blog.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky