OGSM, SCM a BCS: tři zkratky, které změní vaše strategické plánování

OGSM, SCM a BCS: tři zkratky, které změní vaše strategické plánování
Články a zajímavosti

Firemní strategie není jen samoúčelný cár papíru, který vám bude ležet někde v šuplíku. Jde o základní kámen vašeho podnikání a všechno by se od ní mělo odvíjet. Představíme vám 3 strategické modely, které můžete ve firmě aplikovat.

Co je firemní strategie OGSM?

OGSM je na první pohled jednoduchá, ale extrémně užitečná strategie, kterou můžete aplikovat na téměř jakékoliv firemní oddělení nebo i firmu jako celek. Její obrovskou výhodou je, že je stručná – obvykle se vejde na jednu stránku – ale přitom velmi konkrétní.

Vznikla v 50. letech 20. století v Japonsku a od té doby ji používá mnoho nadnárodních značek, jako je třeba Procter & Gamble, Honda nebo Coca-Cola.

Zkratka pochází se slov: objective, goals, strategy and measures a celý trik spočívá v tom, že si stanovíte konkrétní cíle podnikání, kterých chcete v určitém časovém období dosáhnout, a zároveň zcela jasné metriky. Těmi budete měřit, zda se ke splnění cílů přibližujete.

 

Jak sestavit OGSM strategii?

Rozdělte si papír na 4 úseky, kdy každý z nich představuje jeden z pilířů této firemní strategie a vyplňte je podle návodu níže.

Mise (objective)

Jako první definujte svou misi. O co vám ve vašem podnikání jde? Jaká je vaše vize? Buďte co nejkonkrétnější.

→ Příklad: „Vyrábíme oblečení pro sportovce, co umí absorbovat pot zcela inovativním způsobem, který nepoužívá žádná konkurence a zároveň chrání před UV zářením. Chceme svými produkty oslovit profesionální sportovce i lidi, kteří se sportu věnují amatérsky ve volném čase. Tím sport zpříjemňujeme a usnadňujeme i těm, které doposud odrazoval.“

→ Tip: Přečtěte si také o tom, jak na benchmarking v praxi.

Cíle (goals)

Stanovte si měřitelné (ideálně číselné), dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé cíle podnikání, kterých chcete dosáhnout. Opět se snažte být co nejkonkrétnější. „Chceme být nejlepší.“ je nicneříkající a těžko měřitelný cíl.

Nejvíce pozornosti věnujte střednědobým cílům – ptejte se, kam se chcete dostat za 3 roky. S těmito cíli se vám bude nejlépe pracovat, protože jsou dostatečně blízké, ale zároveň přispívají k celkové vizi.

Strategie (strategy)

Zabere největší část na vašem papíře. Zde rozepište odpovědi na tyto otázky:

  • Kde hrajeme? Na jakém trhu se pohybujeme nebo se plánujeme pohybovat? Kdo jsou naši zákazníci a konkurenti?
  • Jak vyhrajeme? Jaké konkrétní kroky musíme podniknout? Např.: vytvoření pocitu exkluzivity značky (díky postupné realizaci kroků A, B, C, …).
  • Co potřebujeme k tomu, abychom vyhráli? Např.: vytvoření týmu specialistů na XY.

Měření (measures)

Stanovte jasné ukazatele (KPIs), kterými budete měřit, zda se vám daří plnit stanovené cíle. Může to být třeba míra fluktuace, počet leadů, míra engagementu na sociálních sítích a tak podobně.

→ Tip: Vytvořte OGSM zvlášť i jako marketingovou nebo obchodní strategii.

 

Co je Business Model Canvas (BMC)?

Další strategií, kterou můžete využít, je například BMC. Autoři ji v roce 2010 představili v knize „Business Model Generation“.

BMC rozděluje obchodní strategii firmy na devět klíčových složek, které byste měli mít jasně definované. Odpovědi na všechny otázky by se vám také měly vejít na jeden papír, ale klidně se i více rozepište.

  • Value proposition – jaká je vaše jedinečná hodnota pro zákazníky? Který z problémů pomáháte zákazníkům vyřešit? Které potřeby zákazníků uspokojujete? V čem jste jiní než konkurence?
  • Segmenty zákazníků – kdo jsou cíloví zákazníci? Pro koho mají vaše služby nějakou hodnotu?
  • Distribuční kanály – jak firma dostává své produkty nebo služby k zákazníkům? Přes jaké kanály oslovujete zákazníky? Které z nich jsou nejefektivnější? Je vhodné zapojit i jiné kanály? Jak jsou tyto kanály propojené s obchodní strategií?
  • Vztahy se zákazníky – jaký typ vztahu každá z vašich cílových skupin zákazníků očekává, že navážete? Které z nich jste již navázali? Jak jsou vztahy integrované se zbytkem vašeho obchodního modelu? Je to nákladné?
  • Klíčové aktivity – jaké hlavní aktivity jsou nezbytné pro byznys model? Jaké jsou vaše distribuční kanály? Jaké jsou vztahy se zákazníky?
  • Klíčové zdroje – jaké zdroje jsou potřebné k provozu byznys modelu?
  • Klíčoví partneři – kdo jsou vaši klíčoví partneři? Kdo jsou vaši klíčoví dodavatelé? Které důležité zdroje získáváte od partnerů? Které činnosti pro vás partneři vykonávají?
  • Náklady – jaké jsou nejdůležitější náklady spojené s vaším obchodním modelem? Které klíčové zdroje jsou nejnákladnější? Které důležité činnosti jsou nejnákladnější?
  • Příjmy – kolik jsou zákazníci ochotni za vaše produkty a služby zaplatit? Kolik platí teď? Za co přesně vám platí? Jak by rádi platili? Jaké jsou všechny zdroje příjmů firmy a jejich procentuální podíly?

→ Tip: Podívejte se také na marketingový mix 4P a 7P a jeho důležitost pro úspěch podniku.

 

Co je Balanced Scorecard (BSC)?

Balanced Scorecard je strategický rámec, který představili v roce 1992 Robert Kaplan a David Norton. Pomáhá sledovat plnění cílů podnikání ve čtyřech základních oblastech firemní strategie:

  • Finance – zde byste měli sledovat a měřit zisky, náklady, obrat a průměrnou hodnotu objednávky. A v případě, že něco z toho neodpovídá vašemu plánu, změnit obchodní nebo marketingovou strategii.
  • Zákazníci – důležitý může být například počet leadů, návštěvnost webu, míra udržení zákazníků, procento opakovaných nákupů a hodnocení, které vám zákazníci udělují. Opět tak můžete včas podniknout kroky vedoucí ke změně.
  • Interní a obchodní procesy – sledujte, jak rychle vyrábíte, kolik máte dodavatelů, kolik obchodních partnerů a zda nepotřebujete něco z toho změnit.
  • Učení a růst – zajímat by vás také mělo, kolik máte zaměstnanců, jaká je míra fluktuace, jak zaměstnance vzděláváte (počet školení a kvalita jejich výsledků), zda máte dostatečně efektivní týmovou komunikaci a jasně stanované procesy.

Každá z těchto oblastí má ve firmě stejnou váhu a měla by tedy být zastoupená stejným počtem stanovených cílů. Jejich plnění má pak stejnou prioritu. Pamatujte, že cíle musí být SMART: specifické, měřitelné, akceptovatelné, realistické a také časově ohraničené.

 

Firemní strategii dodržujte

Ať už zvolíte jakoukoliv z námi zmíněných strategií, nebo i zcela odlišnou, držte se jí (průběžně ovšem měřte výsledky a strategii podle potřeb revidujte a aktualizujte). Ujistěte se, že ji znají všichni zaměstnanci a dodržování cílů pravidelně hlídejte. Pak budete úspěšní.

Pokud vás zajímá více podobných článků, podívejte se na náš blog.

 

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.