Vyhlazení lidstva umělou inteligencí? Tento scénář naštěstí stále ještě patří do říše sci-fi, přestože jsme mu v současnosti historicky nejblíže. Ať se nám to líbí, nebo ne, umělá inteligence je tady a jen tak nezmizí – stává se naopak stále vyspělejší a její zatvrzelé ignorování v určitých odvětvích by odpovídalo snaze bojovat s větrnými mlýny. Pojďme si přiblížit, jak vám dokáže pomoci současná umělá inteligence v programování, kyberbezpečnosti a dalších oblastech IT.
Umělá inteligence je dost možná už poněkud otravným „buzzwordem“, což na druhou stranu ovšem neznamená, že by bylo radno ji podceňovat a tvářit se, že se nás netýká. Umělou inteligenci najdete v mobilu, během internetového vyhledávání, v marketingu, v účetnictví, v dopravě, a dokonce i v tak zdánlivě nepravděpodobném odvětví, jakým je zemědělství.
My se v následujících řádcích zaměříme na využití umělé inteligence v ICT. Než se do toho ale pustíme, pojďme si nejprve nadefinovat, co vlastně umělá inteligence je (a také co není).
→ Tip: Podívejte se na možnosti využití umělé inteligence v účetnictví a controllingu.
Ve zcela obecné rovině jde o formu inteligence strojů, odlišnou od inteligence zvířat a lidí. Nelze ji – alespoň prozatím – zaměňovat s pojmem „obecná umělá inteligence“. Ta se vyznačuje schopností „uvažovat“ zcela univerzálně, a tím pádem i schopností řešit libovolný problém (obdobně jako lidé). Takováto obecná umělá inteligence zatím neexistuje, byť se do jejího vývoje investují obrovské prostředky a optimisticky se odhaduje, že je její vytvoření otázkou následujících dvou dekád.
→ Tip: Můžete přijít kvůli umělé inteligenci o zaměstnání? Této problematice jsme se věnovali v článku AI přichází aneb máte padáka?!.
Současné modely umělé inteligence jsou schopné simulovat lidskou inteligenci – ale pouze v nějaké úzce specializované oblasti. V některých takovýchto oblastech už AI lidskou inteligenci dávno překonala – např. v hraní šachů nebo go. Dlužno ovšem podotknout, že neuronová síť, která „s prstem v nose“ porazí na hlavu i šachové velmistry, si rozhodně neporadí s jiným problémem – například požadavkem na překlad textu nebo dotazem na vývoj burzovních trendů. To zase zvládnou jiné modely AI (které by na druhou stranu v šachu či go s přehledem porazilo i malé dítě).
Nastínili jsme si základy, vrhněme se na ukázky praktických aplikací AI v IT.
Jedním z nejzajímavějších využití AI ve vývoji softwaru je generování kódu. V současnosti můžete i zdarma využít nástroje a frameworky, které dokáží na základě zadání vygenerovat funkční kód v požadovaném programovacím jazyku. Příkladem budiž patrně nejznámější chatovací a generativní AI dneška – OpenAI GPT-3.5
→ Tip: Podívejte se, jak příchod chatovacích modelů OpenAI proměnil business v roce 2023.
Namátkou jsme zkusili zadat požadavek vytvoření funkce pro seřazení pole v programovacím jazyce Python. Výsledek se zobrazil během zlomku sekundy:
def bubble_sort(arr): n = len(arr) for i in range(n): for j in range(0, n-i-1): if arr[j] > arr[j+1]: arr[j], arr[j+1] = arr[j+1], arr[j] return arr
Jiný příklad – máme úkol vytvořit v Pythonu jednoduchý web s formulářem pro registraci uživatelů. Chatbot vrátil požadovaný výstup opět prakticky instantně:
from flask import Flask, request, jsonify app = Flask(__name__) @app.route('/register', methods=['POST']) def register_user(): data = request.get_json() username = data.get('username') password = data.get('password') # Validace a uložení uživatele do databáze response = {'message': 'Uživatel úspěšně zaregistrován'} return jsonify(response), 200 if __name__ == '__main__': app.run(debug=True)
AI tedy dokáže rychle vygenerovat kód a teoreticky tím šetřit čas vývojářů. Proč pouze teoreticky? Výsledky je zapotřebí ověřovat. Stejně tak nelze – zatím – očekávat tvorbu složitějších programů. Pro lepší představu si zkuste nechat chatbotem napsat článek na zadané téma. Výsledek bude sice „plus/mínus“ odpovídat vašemu zadání, ale také bude působit toporně, neelegantně, ploše, příliš obecně – zkrátka text plný floskulí a nicneříkajících frází. Uvedená fakta navíc mnohdy nebudou odpovídat skutečnosti. Méně kulantně řečeno si je zkrátka AI „vycucá z prstu“ (či spíše z čipu).
Generativní AI tedy berte spíše jako pomůcku než jako automat, který veškerou práci oddře za vás. Kreativity a nápaditosti zatím příliš nepobral. Za několik měsíců či let může být samozřejmě situace diametrálně jiná.
→ Tip: Mohlo by vás zajímat, jak AI mění nejen IT, ale i celý svět okolo nás.
O umělé inteligenci v mobilu jsme se už zmínili, víte ale že NLP systémy založené na AI a ML můžete velmi úspěšně nasadit i v takovém call centru? Například systém od IBM dokáže automaticky přeložit více než 90 % mluvených vět, které „slyší“ od zákazníků. Podle letošních statistik webu infographicjournal, které mluví o výhodách umělé inteligence v různých telekomunikačních odvětvích, zaznamenali operátoři v call centech, kteří pracují s Al, až 61% nárůst spokojenosti zákazníků.
Kybernetické hrozby jsou stále sofistikovanější, a proto neustále rostou nároky na efektivní mechanismy pro jejich detekci a prevenci. AI dokáže analyzovat velké množství dat a identifikovat neobvyklé vzory naznačující možný útok, např. detekovat podezřelou aktivitu v síti a následně okamžitě upozornit na bezpečnostní týmy, případně automaticky izolovat kompromitovaný systém nebo zastavit škodlivý provoz, zatímco bezpečnostní týmy pracují na vyřešení situace.
Hrozí riziko falešně pozitivních poplachů? Jistě – vyloučit jej zcela nemůžeme. Přesto bude význam AI v kyberbezpečnosti růst už jen proto, že AI využívají i samotní kybernetičtí zločinci a hackeři.
→ Tip: Podívejte se na produkty Sophos pro zajištění kyberbezpečnosti, které využívají AI pro heuristické skeny v next-gen firewallingu i pro antiphishingovou ochranu.
Umělá inteligence už nás zřejmě neopustí. Kam se její vývoj dostane, si asi nikdo netroufne konstatovat, jisté však je, že změní naše životy. AI ale není pouze budoucností, je to realita dneška. V Algotechu jsme si toho dobře vědomí, a proto vám už dnes nabízíme produkty, které AI velice efektivně využívají – například naše in-house řešení pro kontaktní centra, Algotech CC s pokročilými voiceboty a chatboty.
Implementujeme jeden z celosvětově nejoblíbenějších CRM systémů SugarCRM – vůbec první CRM s dataminingovou umělou inteligencí, která byla speciálně navržená pro řešení prodejních a marketingových úloh. Kontaktujte nás, na budoucnost jsme připravení už dnes.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky