Dobře analyzovaná data jsou konkurenční výhodou a vedou k úspěchu na trhu. Zní to možná jako nicneříkající fráze, ale je to tak. V podnikání jste bez vyhodnocování jako slepec uprostřed lesa – ztracení a bezradní. Zorientujte se a zaměřte své síly tam, kde to má největší smysl. Představíme vám, jak vám s tím pomůže právě analýza dat.
Analýzu (legislativně správně získaných) zákaznických dat můžete využít k personalizaci marketingu. Tím, že segmentujete své zákazníky – podle jejich zájmů, nákupního chování, demografických údajů apod. – na ně budete moci přesně cílit své obchodní nabídky. Dosáhnete tak vyšší úspěšnosti (konverzní poměr) a zvýší se i spokojenost zákazníků, protože jim nebudete nabízet nerelevantní produkty a služby.
Najdete mnoho analytických nástrojů, které vám pomůžou. Může to být váš CRM systém, data z mailingového nástroje, Google Analytics, Collabim, data z Meta Business Manageru a podobě. Jejich sbírání není těžké, interpretace už je složitější a je dobré na ni mít nějakého zkušeného odborníka.
Díky datům, která jste získali o zákaznickém chování, můžete předvídat i jejich budoucí jednání. Prediktivní analýza vám umožní předpovídat trendy a včas upravit své strategie. Skládá se z kombinace práce s existujícími daty, statistického modelování a techniky strojového učení.
Pokud k prediktivní analýze použijte nějaký sofistikovaný nástroj založený třeba na umělé inteligenci, provede analýzu trhu a doporučí, kdy uvést nový produkt a kdy ho naopak stáhnout apod. Je to například Sugar CRM nebo Watson Analytics.
Když zanalyzujete cestu zákazníka od prvního kontaktu s vaší značkou až po provedení nákupu, zjistíte, v jaké fázi zákazníci nejčastěji nákup vzdávají – a můžete to napravit. Odhalíte, z jakého kanálu k vám nejčastěji přicházejí – a zaměříte marketing hlavně na něj. To může změnit vaši prodejní taktiku a způsob, jakým se zákazníky komunikujete. Nebudete se muset rozhodovat jen na základě odhadů, ale opravdových dat.
Ta získáte přímo z vašeho e-shopu, z Google Analytics, prostřednictvím SAS, díky Meta Pixelu a dalších nástrojů.
→ Tip: Přečtěte si, jaké specifické funkce CRM systému potřebují B2B firmy.
Neméně důležitá je také analýza konkurence. Jaké produkty nabízejí, v jaké cenové relaci se pohybují, na koho cílí, jaké marketingové prostředky používají apod. Pohodlně špehovat třeba jejich facebookovou reklamu můžete prostřednictvím Knihovny reklam, kde uvidíte, jaké reklamy a jak dlouho jim na Facebooku běží (pokud běží dlouho, jsou asi úspěšné a vy se jimi můžete inspirovat).
Data můžete používat nejen k získávání zákazníků a růstu prodejů, ale i ke zlepšování interních firemních procesů. Zjistíte třeba, jestli vaši zaměstnanci netráví příliš času nějakou činností, která by šla zefektivnit nebo automatizovat. Přes jaký kanál se vám daří oslovovat nové uchazeče o práci. Nebo jaké programy či nástroje nevyužíváte a není tedy potřeba za ně platit.
V rámci balíčku Microsoft Office máte i nástroj Power BI. BI jako business inteligence. Ten můžete použít pro analýzu téměř jakýchkoliv dat.
→ Tip: Mějte dokonalý přehled o financích a přečtěte si, proč přejít na účetnictví v cloudu.
Na trhu se vyskytuje taková paleta analytických nástrojů, že si určitě vyberete takový, který bude perfektně vyhovovat vašim potřebám. Každopádně analýzu nepodceňujte a vyhodnocujte všechno, co se dá. Vždycky je lepší mít v ruce konkrétní data než se opírat o domněnky.
Přečtěte si i další články na našem blogu, kde radíme firmám, jak zefektivnit, automatizovat a zabezpečit práci pomocí IT technologií.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky