„Nemělo to hlavu ani patu. A navíc nebylo kloudně rozumět…“ – tak by mohlo vypadat hodnocení nepříliš efektivní komunikace. Přitom dnes více než kdy jindy platí, že rychlá, jasná a srozumitelná elektronická komunikace patří v byznysu i osobním životě mezi naprosté priority. Podíváme se tedy na to, jaké máte k dispozici druhy online komunikace a jak správně a efektivně komunikovat – interně i se zákazníky a obchodními partnery.
V dnešním propojeném digitálním světě představuje elektronická komunikace nezbytnou každodenní součást našich osobních i pracovních životů. Efektivní komunikace umožňuje spolupráci firem, budování obchodních vztahů a udržování kontaktů se zákazníky i obchodními partnery.
Co je digitální (online či elektronická) komunikace? Čistě z kybernetického hlediska jde o druh výměny informací, které jsou nespojité číslicové povahy (laicky jde o „jedničky a nuly“). Z praktičtějšího úhlu pohledu můžeme digitální komunikaci definovat jako snahu společnosti či firmy o online komunikaci prostřednictvím jednoho nebo více komunikačních kanálů – od e-mailu a chatu přes telefonii až po využívání kontaktních center.
Elektronická komunikace se v základu dělí podle synchronnosti:
Další možnost rozdělení digitální komunikace vychází z formy výměny informací:
→ Tip: Mohl by vás zajímat článek o telekomunikačních službách a jejich roli v byznysu.
Nejoblíbenější – a nejrozšířenější – nástroje online komunikace uvádíme opět dle kategorií zmíněných výše:
Uvádíme pouze takto holý seznam pro základní přehled, detailnímu popisu každé uvedené aplikace a platformy jsme se totiž už podrobně věnovali v samostatném článku Druhy online komunikace: jaká platforma je optimální právě pro vás?
Vysvětlili jsme si, co je digitální komunikace a které nástroje k jejímu provozování používat. Pojďme se nyní zaměřit na tipy, jak efektivně komunikovat. Nechceme si ale hrát na samozvaného „digitálního Ladislava Špačka“ – rozhodně nejsme žádným arbitrem elektronické etikety. Následující tipy proto neberte jako rigidní, nebo dokonce závazná pravidla komunikace, ale spíše jako soubor doporučení pro efektivní komunikaci. A pokud vám budou některé tipy připadat jako zcela zřejmé, pak je vnímejte třeba jako ujištění.
→ Tip: Podívejte se na Jak na Microsoft Outlook – e-mailujte levou zadní.
Co je UC – tedy sjednocená digitální komunikace? Jde o platformu, která zefektivňuje a sdružuje jednotlivé kanály a prostředky firemní komunikace. Nemusíte tedy souběžně využívat více komunikačních kanálů – stačí vám pouze jeden. UCaaS (Unified Communications as a Service) můžeme v zásadě považovat za určitý druh cloud computingu – sjednocené komunikační služby jsou zpřístupněné poskytovatelem cloudu.
→ Tip: Zjistěte více o cloudových službách a jejich rozdělení.
Čím je tento způsob digitální komunikace zajímavý? Kromě uživatelského zjednodušení a vyšší spolehlivosti hlasových služeb přináší ekonomické výhody: namísto nákladného udržování vlastní komunikační infrastruktury přejdete na výhodnější model provozních nákladů (OpEx).
→ Tip: Přečtěte si podrobný rozbor o tom, co je UCaaS a jak pomůže vašemu podnikání.
Tvrdit, že informační a komunikační technologie se vyvíjejí stále rychleji, by bylo jako nosit sovy do Atén (nebo čipy do Sillicon Valley). Z hlediska online komunikace ovšem stojí za to poukázat na několik důležitých trendů. Přinejmenším na to, že samotnou komunikaci za nás v určitých ohledech může obstarávat počítač. V mnoha ohledech to dělá efektivněji než člověk.
NLP je jedním z odvětví umělé inteligence a úzce souvisí s NLU (Natural Language Understanding - porozumění přirozenému jazyku). NLU je oblast zaměřená na strojové „pochopení“ skutečného významu textu. Tedy nejen na základě klíčových slov, ale na porozumění skutečného kontextu. NLP (Natural Language Processing) algoritmy dokáží zpracovávat lidský přirozený jazyk prostřednictvím strojového učení. Díky aplikacím zpracování přirozeného jazyka můžete analyzovat text a extrahovat informace z různých zdrojů, jako jsou například chatové zprávy. Příkladem může být aplikace NICE, která analyzuje a zpracovává písemné zprávy zákazníků z různých komunikačních kanálů a dokáže během několika sekund automaticky odeslat adekvátní reakci bez zásahu lidského operátora.
→ Tip: Zjistěte více o NLP systémech a jejich aplikaci v praxi.
Máte pocit, že dokážete dobře odhadnout emoce a záměry mluvčího? A dovedete to i tehdy, pokud jde o školeného a zkušeného řečníka? Pokročilé algoritmy hlasové analýzy to dokáží! Hlasová analýza je proces, kdy specializovaný software na základě matematického modelu v reálném čase identifikuje několik stovek parametrů, které se vážou k pocitům a afektivním stavům mluvčího.
Sofistikované algoritmy hlasové analýzy dokonce umí rozpoznat různé nuance v řeči a odlišné druhy odmlk (například mlčení z důvodu, kdy mluvčí přemýšlí, jak vyjádřit svůj nesouhlas nebo by sice rád něco sdělil, ale nakonec to neřekne z obavy, že by to mohlo působit trapně nebo divně).
Hlasová analytika bude nacházet stále širší uplatnění v kontaktních a call centrech, kde dokáže velmi účinně pomoci nejen samotným operátorům a agentům, ale i jejich nadřízeným.
→ Tip: Přečtěte si, jak vám v kontaktních centrech usnadní práci hlasová analýza.
5G sítě jsou současným fenoménem v oblasti digitální komunikace. Naštěstí to není tím, že by se jejich prostřednictvím šířily viry napadající nebohé obyvatelstvo (jak se nám pokoušeli namluvit dezinformátoři za dob covidové epidemie), ale skutečně robustními technickými parametry.
Síť 5G vychází z již vybudovaných základů sítí LTE a 4G a umožňuje mnohem rychlejší přenos zpráv, videohovorů a dat. Tato síť má potenciál dosahovat přenosové rychlosti až 10 gigabitů za sekundu. Očekává se, že do konce následujícího roku se počet mobilních operátorů investujících do samostatných 5G sítí zdvojnásobí a dosáhne nejméně počtu 200 společností.
S rychlým rozvojem digitalizace je implementace sítě 5G zřejmě nezbytným krokem, který povede k významnému zlepšení kapacity, rychlosti a propojení mezi spotřebiteli, zařízeními, technologiemi, průmyslovými objekty a dopravou.
→ Tip: Přečtěte si článek 5G – revoluce nebo mnoho povyku pro nic?
Připadá vám už poněkud otravné neustálé omílání informací o umělé inteligenci, které se na nás v současnosti valí ze všech stran? Věděli jste ale, že společnosti, které v kontaktních centrech zkombinovaly využití umělé inteligence spolu s lidskými operátory, zaznamenaly 61% nárůst spokojenosti zákazníků? Samotní lidští operátoři potom udávali 69% nárůst spokojenosti s vlastní prací.
→ Tip: Podívejte se na další výhody nasazení umělé inteligence v call centrech.
Konkrétní aplikací umělé inteligence v oblasti digitální komunikace jsou potom chatboti – komunikační programy, které se s úspěchem nasazují na zákaznické linky a do kontaktních center. Jsou totiž dobře dostupní a dokáží ušetřit až 30 % nákladů. Chatboti mají před sebou slibnou budoucnost a jejich význam stále roste, což platí zejména v oblasti zákaznické péče. Většina společností napříč různými odvětvími již chatboty aktivně využívá nebo má v plánu je v blízké budoucnosti aktivně nasadit.
→ Tip: Mohlo by vás zajímat více informací o využití chatbotů v kontaktních centrech.
V Algotechu se telekomunikačním zařízením a digitální komunikaci systematicky věnujeme přes 25 let. Pro interní komunikaci ve firmě implementujeme řešení Avaya Spaces, které je ideální nejen jako nástroj pro projektový management, ale i pro činnost více týmů z různých poboček, práci na home office i distanční výuku – navíc s možností integrace s ostatními aplikacemi.
Provozujete call centrum? Poskytujeme hardware i software, který rádi uzpůsobíme na míru pro jakékoli kontaktní centrum s příchozí nebo odchozí komunikací přes libovolný kanál. Jednoduše vyřídíte zprávy, telefonní hovory, e-maily, videohovory – na většině komunikačních kanálů vám rádi zařídíme automatickou obsluhu pomocí chatbotů.
Ozvěte se nám a hoďte starosti s online komunikací za hlavu. Věnujte svůj čas svému podnikání, vše podstatné vyřešíme za vás – od analýzy přes implementaci až po monitoring.
Copyright © 2025 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky