Doba covidová a současná post-covidová (alespoň doufejme) s sebou přinesly mnoho změn a zdá se, že některé s námi už zůstanou natrvalo. Patří k nim nejen masivní migrace společností do cloudu, ale i „home office“, tedy práce z domova, někdy rovněž označovaná za „virtuální pracoviště“. Bude počet zaměstnanců v trvalém dálkovém či hybridním režimu přibývat? Čekají nás v tomto ohledu legislativní změny? A jak je to s kybernetickou bezpečností?
V době covidu musely společnosti v zásadě ze dne na den vyřešit problém uzavření vlastních poboček. To zahrnovalo zajištění chodu firmy, tedy alespoň částečnou migraci do cloudu, vybavení zaměstnanců potřebnými technologiemi, zpřístupnění dat zaměstnancům, nastavení forem vzdálené spolupráce a pochopitelně zajištění IT bezpečnosti. Postupem času se ukázalo, že home office, který původně vypadal jako „varianta z nouze ctnost“, vykazuje v jistých ohledech lepší výsledky než dosavadní práce v klasických kancelářích. Podle studie Standford University jsou zaměstnanci na home office dokonce o 13 % produktivnější a 39 % z nich dokončuje úkoly v časovém předstihu. Ukázalo se, že ne všude musí být zaměstnanci osobně a že v mnoha případech je v zásadě jedno, kde se zaměstnanec fyzicky nachází. Samozřejmě pouze za předpokladu, že firemní IT šlape, jak má.
Analytická společnost Vanson Bourne zpracovala na téma home office studii. Vyplývá z ní několik zajímavých poznatků:
Tato čísla do jisté míry odráží i budoucí legislativní směřování. Britská vláda zvažuje přijetí legislativy, která umožní, aby se práce z domova stala standardní možností, přičemž zaměstnanci by měli právo ji požadovat. Portugalsko bylo vůbec první zemí, která přiznala zaměstnancům pracujícím na dálku práva týkající se pracovních kontaktů mimo pracovní dobu a pokrytí výdajů spojených s prací z domova. V České republice zatím podobné legislativní změny čekat bezprostředně nemusíme, ale dost možná budou na pořadu dne během dalších několika let.
Narůstající trend práce z domova představuje zcela nová rizika kybernetické bezpečnosti. Domácí virtuální pracoviště je totiž zpravidla méně chráněné než to firemní, a přesto se skrz něj mohou hackeři dostat k citlivým datům společnosti. Tím nejzákladnějším by tedy mělo být nastolení firemní politiky počítačové bezpečnosti a ochrany dat – ať už firemních nebo zákaznických.
Zkuste vyjít z těchto zásad a pravidel:
Kybernetická bezpečnost je z velké části ve vašich rukou. Z pozice zaměstnavatele byste měli přinejmenším podniknout následující:
→ Tip: Přečtěte si další bezpečností zásady a doporučení v e-booku Firemní kybernetická bezpečnost.
Ozvěte se nám, rádi vám sdělíme další informace o zabezpečení nejen virtuálních pracovišť, ale i našeho cloudu. A pokud máte stejně jako my bezpečnost informací na prvním místě, provedeme i audit kybernetické bezpečnosti ve vaší firmě.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky