S rozrůstajícími se požadavky zákazníků je správa IT infrastruktury stále náročnější a nákladnější. Outsourcing IT nabízí řešení, které firmám umožňuje snižovat náklady a soustředit se na své hlavní podnikání, zatímco odborníci pečují o jejich technologie. Objevte, jak může IT outsourcing optimalizovat i vaše náklady, zvýšit efektivitu a zajistit přístup ke špičkové IT podpoře.
Digitální transformace neklepe na dveře, dávno je u většiny moderních společností vyrazila i se zárubněmi a dere se dovnitř – páteří moderního podnikání se tak stávají právě IT služby. A zde přichází na scénu IT outsourcing. Tento strategický přístup umožňuje firmám svěřit správu svých technologií do rukou specializovaných poskytovatelů služeb. Nejde ale jen o pouhou optimalizaci nákladů firmy – IT outsourcing nabízí „zkratku“ k nejnovějším technologiím, odborným znalostem a osvědčeným postupům, které mohou výrazně zlepšit výkon a bezpečnost vašeho IT prostředí.
Na následujících řádcích se proto podíváme na to, co přesně IT outsourcing zahrnuje, jaké výhody může přinést vašemu podnikání a jak vybrat správného poskytovatele těchto služeb.
IT outsourcing představuje model, kdy firma svěřuje část nebo veškeré své IT služby externí společnosti specializující se na poskytování těchto služeb.
IT outsourcing může mít různé formy přizpůsobené potřebám a velikosti vaší organizace:
Důležité je vybrat správnou kombinaci služeb, která optimalizuje vaše IT procesy, zvyšuje efektivitu a podporuje růst vašeho podnikání.
A teď už se tedy podrobněji podíváme na výhody IT outsourcingu a na to, jak může přispět k optimalizaci nákladů firmy i celkové výkonnosti vašeho podnikání.
IT outsourcing přináší firmám řadu významných výhod, které mohou zásadně ovlivnit konkurenceschopnost a efektivitu. Bylo by ale krátkozraké a neobjektivní nepředstavit i potenciální rizika. Nabídneme vám tedy vyvážený pohled.
Konkrétní výhody samozřejmě závisí na konkrétním dodavateli IT služeb a nastaveném SLA (Service Level Agreement – součást smlouvy o poskytování IT služeb mezi IT firmou a zákazníkem), přesto si uveďme ty nejzajímavější, které by vám měl nabídnout každý dobrý dodavatel:
Díky garantované dostupnosti služeb můžete navíc minimalizovat prostoje a udržet své podnikání v chodu i v případě nečekaných IT komplikací. Tato jistota je neocenitelná zejména v současnosti, kdy i krátký výpadek IT systémů může znamenat závažné finanční důsledky.
I zde samozřejmě záleží na konkrétních parametrech SLA, obecně byste každopádně měli dát pozor na následující:
Jak můžete uvedená rizika minimalizovat? Zvažte následující kroky:
Jedním z nejpřesvědčivějších argumentů pro IT outsourcing je jeho potenciál významně optimalizovat náklady firmy. Na první pohled se může zdát, že najmutí externí firmy pro správu IT bude dražší než udržování vlastního IT oddělení. Realita je však často zcela opačná.
Při porovnání nákladů na interní IT oddělení s outsourcingem vezměte v úvahu několik faktorů:
IT outsourcing umožňuje převést většinu těchto nákladů na poskytovatele služeb a platit pouze za skutečně využité služby. To je obzvláště výhodné pro střední firmy, které si nemohou dovolit udržovat rozsáhlé interní IT oddělení nebo menší firmy, které nepotřebují IT pracovníka na celý pracovní úvazek.
Další významnou výhodou je škálovatelnost služeb. S růstem vašeho podnikání můžete jednoduše rozšířit rozsah outsourcovaných služeb bez nutnosti nákladného náboru a školení nových zaměstnanců. V období útlumu můžete naopak služby omezit a ušetřit náklady, což s interním IT týmem není dost dobře možné.
Efektivní správa IT prostřednictvím outsourcingu může také vést k nepřímým úsporám. Lepší zabezpečení dat může například předejít nákladným kybernetickým útokům, zatímco efektivnější IT procesy zvýší produktivitu zaměstnanců napříč celou organizací.
A teď už se podívejme na průřez konkrétních IT služeb, které můžete outsourcovat.
Správa počítačových sítí a IT systémů je jednou z oblastí, které firmy často svěřují externím poskytovatelům. Tato služba zahrnuje mnohem více než jen pouhé zajištění funkčnosti sítě nebo IT systému – jde o komplexní přístup k udržování a optimalizaci celé IT infrastruktury, a to včetně IT podpory (ServiceDesku).
→ Tip: Mohlo by vás zajímat více o ServiceDesku jakožto definitivní tečce za problémy v IT.
Pro IT outsourcing zde hovoří především proaktivní přístup. Místo pouhého reagování na problémy (když nastanou), kvalitní poskytovatel IT outsourcingu aktivně monitoruje vaše systémy. Díky IT monitoringu dokáže identifikovat potenciální problémy dříve, než se dostanou za kritickou mez, a implementuje preventivní opatření. Analýza trendů využití sítě může například odhalit blížící se potřebu navýšení kapacity dříve, než dojde k problémům s výkonem. Pravidelné bezpečnostní audity zase pomohou identifikovat a odstranit zranitelnosti dříve, než je využijí kybernetičtí útočníci.
Tento proaktivní přístup nejen minimalizuje výpadky a zvyšuje produktivitu, ale také pomáhá firmám lépe plánovat IT investice a vyhýbat se nečekaným výdajům.
Vzhledem k neutěšeně rostoucímu trendu sílících kybernetických hrozeb kybernetická bezpečnost stále zásadnějším aspektem IT outsourcingu. Expertů na kyberbezpečnost je na českém trhu zoufale málo a obvykle se k nim „propracujete“ právě prostřednictvím outsourcingu.
→ Tip: Důkladněji se kyberbezpečností zabýváme v článku Kybernetická bezpečnost od A po Z – jak předejdete ztrátě dat.
IT outsourcing může také pomoci firmám dosáhnout souladu s různými bezpečnostními standardy a regulacemi, včetně GDPR nebo NIS2. Poskytovatelé outsourcingových služeb často mají zkušenosti s implementací bezpečnostních opatření vyžadovaných těmito předpisy.
NIS2 je nová směrnice EU zaměřená na zvýšení kybernetické bezpečnosti v kritických sektorech. IT outsourcingová firma může pomoci s implementací požadovaných opatření:
→ Tip: Přečtěte si více v článku NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti už ťuká na dveře.
Při výběru poskytovatele IT outsourcingu pro správu kybernetické bezpečnosti je důležité ověřit jeho certifikace (např. ISO 27001) a reference v oblasti bezpečnosti. Zároveň je nezbytné jasně definovat odpovědnosti a procesy pro řešení bezpečnostních incidentů ve smlouvě o úrovni služeb (SLA). A tím se plynule dostáváme k další části:
Výběr správného poskytovatele IT služeb je zásadním krokem pro úspěch vaší outsourcingové strategie. Zde jsou hlavní faktory, které byste měli zvážit při výběru dodavatele:
Při výběru IT outsourcingové firmy je důležité nezaměřovat se pouze na cenu. Nejlevnější poskytovatel nemusí být nejlepší volbou, pokud nedokáže poskytnout kvalitní služby a podporu, kterou vaše firma potřebuje. Místo toho se zaměřte na celkovou hodnotu, kterou vám poskytovatel může nabídnout.
Doporučujeme také zvážit pilotní projekt nebo zkušební období před uzavřením dlouhodobé smlouvy. To vám umožní otestovat kvalitu služeb a kompatibilitu s vaší firmou v praxi. Pamatujte, že výběr IT outsourcingové firmy je začátkem dlouhodobého partnerství. Hledejte poskytovatele, který rozumí vašemu podnikání a může se stát strategickým partnerem pro váš růst a inovace.
Všechny výše uvedené požadavky na kvalitního poskytovatele IT outsourcingu v Algotechu beze zbytku splňujeme. Na vyžádání vám také rádi poskytneme kontakty na stávající klienty pro získání nezávislých referencí.
Ať už zvažujete kompletní správu IT, nebo hledáte podporu pro specifické projekty, jako je management kybernetické bezpečnosti, jsme připravení stát se i vaším technologickým partnerem. Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci a zjistěte, jak může profesionální IT outsourcing posunout vaše podnikání na novou úroveň.
Copyright © 2024 - Algotech a.s., all rights reserved
| Zpracování osobních údajů |
Všeobecné obchodní podmínky