David Kazda: hlavní je mít rád svoji práci a vidět v ní smysl

David Kazda: hlavní je mít rád svoji práci a vidět v ní smysl
Rozhovory se zaměstnanci

Jeho prací je pochopit a vyřešit specifické problémy zákazníků. Co všechno obnáší pozice šéfa divize ERP a CRM systémů, jak ho práce naplňuje a jakým aktivitám se věnuje ve svém volném čase, to všechno prozradil v rozhovoru David Kazda.

Kdo je David Kazda? Jak by ses popsal ve třech větách?

Ráno bývám extrovert a optimista, po celodenní práci s lidmi a zákazníky večer už spíše introvert, ale stále optimista s dobrou náladou.

Manžel, otec dvou synů, kterým se snažím věnovat maximum svého volného času.

Kutil, skalničkář, „čarověníkář“ (viz dále) a sběratel.

 

Jak trávíš volný čas?

Volný čas trávím nejčastěji se svojí rodinou. V zimě rád jezdím na běžkách, v létě na kole nebo podnikám pěší výlety do přírody. S tím souvisí můj hlavní koníček, kterému se už věnuji více než 20 let, a to to jsou čarověníky. Ty sbírám, roubuji a pěstuji na své zahradě a na své skalce. Rád se také věnuji i ostatním činnostem na zahradě a v rámci údržby domu, ve kterém bydlím. K tomu se snažím vést i své syny, takže ve volném čase často něco společně vyrábíme v garáži.

 

Jak vypadá tvůj pracovní den?

Vstávám brzy ráno a jsem rád, když se mohu nejprve v klidu nasnídat s rodinou. Pokud jedu do kanceláře, vyrážím z domu kolem 7:00. Po příjezdu do kanceláře začínám svůj pracovní den ranní kávou a vyřizuji došlou poštu. Následně míváme pravidelnou poradu managementu a poté se už rozjíždějí se schůzky se zákazníky nebo řešení provozních činností. V poledne se snažím udělat si čas na oběd s kolegy a probrat i nepracovní záležitosti, na které jinak není během pracovního shonu čas. Odpoledne se snažím vyrazit v rozumný čas z kanceláře domů a po cestě zpět dořešit ještě pracovní telefonáty z auta. Pokud pracuji z domova, je můj pracovní den velmi podobný. Večer se snažím digitálně vypnout a pokud to jde, pracuji už jen na zahradě, nebo vyrazím na procházku po okolí.

 

Co bys poradil uchazečům o práci v Algotechu?

Algotech se za poslední roky postupně rozrůstá, ale stále si zachovává charakter rodinné firmy. To vnímám jako velké plus, protože člověk ví, kde pracuje. V ERP a CRM oddělení navíc rovnou vidíme, jak naše práce pomáhá druhým. Pokud tedy chcete pracovat v Algotechu, je hlavním předpokladem mít rád svoji práci, vidět v ní smysl a důvěra v to, co umím a chci dokázat. 

  

Dejme tomu, že jsem absolventem ČVUT a na škole jsem patřil ke zdatnějším programátorům. Proč bych měl nastoupit na juniorskou pozici právě do Algotechu?

Juniorské pozice v Algotechu jsou vhodným startovacím stupněm pro další profesní růst. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že mě také velmi posunula praxe na vysoké škole, kdy jsem sám pracoval v IT společnosti na částečný úvazek a měl jsem tak možnost se seznámit s realitou. Tomuto přístupu jsme v Algotechu plně otevření a spolupracujeme s vysokými školami. Rádi přivítáme nové kolegy, kteří se v posledním ročníku vysoké školy rozhodují o následující profesní kariéře. Možné je i zpracování diplomové práce na konkrétním případu z praxe v Algotechu, nebo podpora oponentury diplomové práce z řad našich kolegů. To se ovšem netýká pouze programátorů – v ERP divizi jsou pro nás stěžejní spíše absolventi se znalostí ekonomiky, řízení podniků a podnikových procesů.

 

Jak velký je tým, který se stará o ERP divizi?

ERP divize se v současnosti dělí na 3 menší týmy:

  • ERPJDE – skupina, která se zabývá implementacemi a servisem ERP systému Oracle JD Edwards,
  • ERPEBS – skupina, která se zabývá systéme Oracle E-business Suite a
  • skupina ERPCNC, což jsou naši systémoví administrátoři, kteří poskytují potřebnou technickou podporu v rámci ERP.

Každý ERP tým má svého vlastního vedoucího, tedy jsou to celkem 3 osoby, které následně já řídím.

 

Jak vybíráte nové kolegy do týmu?

Výběr nových kolegů je náročnou činností. Využíváme standardní postupy, tedy inzerci pracovních pozic na personálních portálech, hledání kolegů přes specializované personální agentury a dále i přímé oslovování vhodných kandidátů. Velmi se nám osvědčil model doporučování vhodných kandidátů od našich zaměstnanců z řad jejich známých a profesních kontaktů. Při výběrů nových kandidátů se samozřejmě zaměřujeme na odborné znalosti, které jsou pro naši práci nezbytné. Vybíráme ale i dle vhodnosti daného kandidáta pro práci v našich interních týmech.

 

Jak dlouho působíš v Algotechu? Jaké byly tvoje začátky?

V Algotechu působím již 12 let. Začínal jsem jako obchodník a projektový manažer, což mně umožnilo seznámit se s většinou našich současných zákazníků a procesy, které u nich řešíme. Mnohé zákazníky a konkrétní osoby u zákazníků znám tak již více než 10 let. Postupně jsem řešil složitější úkoly a až následně jsem se stal vedoucím části ERP oddělení a následně celého ERP a CRM oddělení.

 

Kdybys měl popsat Algotech ve třech větách, co bys řekl?  

Nejsme korporace, ale jsme dostatečně velcí, abychom zvládali i velké projekty.

Algotech je postavený na práci lidí, kterých si vážíme, protože víme, že bez nich by společnost nemohla existovat.

Umíme řešit specifické problémy našich zákazníků, i my jsme svým způsobem jedineční, a proto dokážeme pochopit potřeby našich zákazníků.

 

 

Tvojí doménou jsou ERP systémy, co tě na nich nejvíce baví?

ERP systémy mě baví hlavně proto, že každý zákazník je jedinečný a potřebuje řešit své procesy jedinečným způsobem. I když principy aplikované v ERP systémech jsou mnohdy staré desetiletí, až dostatečný výkon moderních počítačů umožnil řešení některých složitých problémů v reálném čase. Mám rád moderní technologie a sleduji jejich vývoj – vidím, jaký za posledních 10 let nastal v našem oboru výrazný posun díky postupující digitalizaci. Navíc je to velmi kreativní práce, počítače sice dodají výpočetní výkon, ale vždy je v pozadí člověk, který vše vymyslí, další člověk, který potřebné naprogramuje a zákazník, který pak vše využije.

 

Jak bys přiblížil fungování ERP systémů naprostému laikovi?

ERP systém je ucelené softwarové řešení, které dokáže řídit většinu firemních procesů. Zjednodušeně řečeno ERP zajišťuje vše, co je potřeba ve společnosti řešit – od vystavování a příjmu faktur, účtování, vykazování DPH, legislativních reportů, přes placení dodavatelům, kontrolu plateb od zákazníků, vedení obchodních zakázek, plánování nákupů, řešení skladových pohybů, plánování a řešení výroby, skladová evidence, až po kontrolu kvality a řízení dopravy nebo údržby. Všechna data potřebná pro řízení firmy jsou tak v jednom systému, díky čemu ji lze efektivně řídit.

 

Kam se podle tebe bude ubírat ERP v budoucnu?

V budoucnu určitě dojde k dalšímu uživatelskému zjednodušení ERP systémů, aby uživatelé mohli do ERP systémů rychleji zadávat a současně i získávat data S množstvím zpracovávaných informací bude docházet k většímu nasazování umělé inteligence. Ta bude umět informace uživatelům filtrovat a zjednodušovat pak i jejich další rozhodování. S rostoucím výpočetním výkonem serverů a převádění ERP systémů do cloudu dojde ke zrychlení výpočtů a časem se přiblížíme ještě více do zpracovávání dat v reálném čase. I v budoucnu ale budou potřeba lidé, kteří budou umět ERP systém správně nastavit, aby byl pro uživatele maximálně přínosný. Z tohoto důvodu se domnívám, že i když všichni volají po standardizaci procesů, ani v dalších letech k tomu nedojde a činnosti, které tak při implementacích provádíme dnes, budou tak i dále potřebné.

 

Jak pandemie podle tebe změnila fungování firem?

Pandemie přinesla zcela nový pohled na možnosti práce vzdálenou formou. V našem oboru jsme už dříve byli zvyklí, že část činností lze vykonávat vzdáleně, nicméně to byla vždy ta menší část. Poslední dva roky ale ukázaly, že většinu činností v oboru implementace ERP a CRM systémů lze provádět vzdálenou formou. Přesto má vzdálená forma práce vliv na vnitřní fungování firem. Online komunikace nikdy nenahradí neformální setkání v kanceláři nebo společný oběd s kolegy. Při dlouhodobém trvání může vést až k sociálnímu vyčlenění některých pracovníků. Ne každý má dostatečné domácí zázemí, a tak „chození“ do práce má často i sociální aspekt. Díky výraznému rozšíření vzdálené práce se ale otevřely také zcela nové příležitosti, a tak je dnes možné se podílet na společném projektu s lidmi nejen z různých států, ale i kontinentů. To nám umožnilo pracovat na výrazně větším počtu zahraničních projektů.

 

Vývoj vaší vlastní platformy ACDC začal před pěti lety, jak se bude dále rozvíjet?

Rozvoj ACDC úspěšně pokračuje, i nadále do tohoto produktu investujeme nemalé prostředky. U softwarových řešení to ani jinak nejde – produkt, který se přestane rozvíjet, je ve velmi krátké době vytlačen konkurenčními řešení. Největší část rozvoje tvoří adaptace na nové průmyslové počítače, na kterých je ACDC převážně provozováno. Když jsme s vývojem ACDC začínali, na většině těchto počítačů byl operačním systém Windows Mobile. A dnes je přitom dominantní operační systém Android. Musíme také reagovat na možnosti využívání nových technologií a zlepšování uživatelského rozhraní systému.

 

SugarCRM se po úspěšné akvizici stal součástí Algotechu, který se zabývá i implementací ERP systémů od Oraclu. Existuje nebo plánujete nějaký „výhodný balíček“ ERP+CRM pro větší zákazníky?

V oblasti ERP i CRM se vždy snažíme zákazníkovi navrhnout a dodat to nejlepší řešení. Jen výjimečně se stává, že větší společnost nemá ani jeden systém. V takovém případě jsme schopni naimplementovat ERP systém Oracle a současně i SugarCRM. V naprosté většině případů ale řešíme tyto systémy jednotlivě a naším úkolem je co nejlepší integrace s existujícími řešeními zákazníků.

 

Jak by podle tebe měla probíhat volba dodavatele ERP v ideálním případě?

Výběr dodavatele ERP systému představuje vždy náročný úkol, kterým je nutné se detailně zabývat a nepodcenit ho. Vždy je nutné začít interní analýzou požadavků, včetně všech procesů, které ERP systém ovlivní. Z této detailní analýzy následně vznikne podklad pro zadávací dokumentaci, se kterou je možné oslovit potenciální dodavatele ERP. Osobně považuji tento krok za zcela klíčový – bez definice požadavků na řešení konkrétních procesů nelze oslovit vhodné dodavatele.

Volba dodavatele ERP by ale neměla být ovlivněna pouze požadavky na pokrytí procesů, ale je nutné zohlednit mnoho dalších neméně důležitých faktorů: stabilitu dodavatele řešení, zajištění podpory na následující roky provozu, referenci v podobných společnostech, garanci dostupnosti systému a dnes i provoz z cloudu. V neposlední řadě jsou vždy důležité celkové náklady, je tedy nutné se zabývat nejen cenou implementace, ale i ceny provozu v dalších letech. ERP systém nepředstavuje investici na rok, ale mnohdy i na celou dekádu.

 

Jak vypadal Algotech, když jsi nastoupil – počet oddělení, zaměstnanců, sídlo…

Nastoupil jsem do Algotechu v roce 2010 při sloučení divize podnikových systémů BSC Praha s Algotechem. V podstatě jsme se se skupinou kolegů, kteří implementovali JD Edwards, stali přes noc součástí Algotechu. Naše divize ERP nebyla tak úplně nová, nejstarší kolegové v ní začínali v roce 1992. V roce 2010 tak existovala pouze část Algotechu TELCO a k ní nově přidaná ERP divize. V té době bylo sídlo již v Karlíně, ale sídlili jsme blíže do centra ve starší kancelářské budově. Algotech byl v té době samozřejmě také výrazně menší než dnes a měl charakter rodinné firmy.

 

Dokázal sis na začátku představit, kam až se v Algotechu posuneš?

Ano, fantazii mám dostatečně velkou a mám rád výzvy.

 

Co bys popřál Algotechu do budoucna?

Samozřejmě úspěch a jasnou vizi na další roky fungování. 

 

Jak myslíš, že bude IT vypadat za dalších 25 let?

Nečekám, že přestane platit Moorův zákon. Předpokládám tedy, že počítače budou stále výkonnější a budou zpracovávat násobně více operací. Kvantové počítače už dnes nejsou pouhou fikcí, ale začínají se testovat v prvních reálných úlohách. V dalších letech tak budou vznikat výrazně složitější systémy, které budou uživatelsky přívětivé, přitom a budou řešit složité úlohy. Přesto budou stále složitější algoritmy vždy tvořené lidmi. I za 25 let bude za počítači stále stát člověk, který je bude programovat a nastavovat, aby přinášely ostatním lidem užitek.

Rozviňte naplno potenciál vašeho IT ještě dnes
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podobné články

Najdeme řešení i pro vás
KONTAKT

Kontaktujte nás

Máte zájem o vyzkoušení našich služeb nebo konzultaci? Zanechte nám na sebe kontakt, ozveme se vám do 3 hodin.
- Ozveme se vám do 3 hodin
- Non-stop podpora v češtině i angličtině
- Předběžnou nabídku máte do týdne
- Garance dostupnosti dat 99,99 %
Zavolejte nám
Nechcete čekat na odpověď?
Zavolejte nám na číslo
+420 225 006 555
Volbou "Odeslat" beru na vědomí zásady zpracování osobních údajů.